• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
19

آخرین جزئیات پرونده بانک آریا / احتمال احضار “مه آفرید” به جایگاه متهمان

  • کد خبر : 2673
  • ۰۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۲

کد خبر: ۲۰۵۸۴۶۶ تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۲/۳۰ – ۰۹:۱۳   حدود ۸۰۰ روز قبل گروه آریا پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی اقدام به پذیره نویسی برای ایجاد بانک آریا توسط توسط شعبه یکی از بانکها کرد ولی بعد مشخص شد که کارمندان این شعبه با بانک آریا تبانی کرده و تمامی سهام را […]

کد خبر: ۲۰۵۸۴۶۶
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۲/۳۰ – ۰۹:۱۳

 
حدود ۸۰۰ روز قبل گروه آریا پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی اقدام به پذیره نویسی برای ایجاد بانک آریا توسط توسط شعبه یکی از بانکها کرد ولی بعد مشخص شد که کارمندان این شعبه با بانک آریا تبانی کرده و تمامی سهام را به دوستان و کارمندان شرکت امیرمنصور آریا فروخته اند. این اقدام همراه با آغاز رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی بود که موجب توقف فعالیت این بانک تازه تاسیس شد. هرچند که بعد از دوسال مطالبات مشتریان بانک در حال پرداخت است ولی آغاز محاکمه متهمان بانک آریا برگ جدیدی از پرونده فساد بزرگ بانکی رو می کند.

خبرگزاری مهر – گروه اجتماعی: ۲۱ اسفند ماه سال ۸۹ بود که خبر پذیره نویسی بانک آریا در بانک ملت منتشر شد. پذیره نویسی که با انتشار ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق همراه بود و الباقی سرمایه را که ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر بود باید گروه آریا تامین می کرد. هنوز خبرپذیره نویسی همه گیر نشده بود که خبر داغ اختلاس ۳ هزار میلیاردی و ارتباط آن با بانک آریا موجب شد تا ادامه فعالیت این بانک متوقف شود. ولی در این میان شهروندانی که سرمایه خود را برای پذیره نویسی به بانک ملت داده بودند سرگردان شدند. حالا بیش از ۸۰۰ روز از پذیره نویسی و توقف فعالیت این بانک می گذرد و سهامداران بدون اینکه سودی دریافت کنند ارزش پول آنها هم کاهش یافته است. مراجعه شهروندان و طلبکاران بانک آریا به بانک مرکزی بی فایده بود چرا که مسئولان بانک گفتند از دست ما خارج است و توپ را به زمین قوه قضائیه پاس دادند. اما یک مساله بی پاسخ مانده است و آن این است که آیا بانک مرکزی می توانست در همان روزهای ابتدایی توقیف بانک بدهی و مطالبات مردم را پرداخت کند؟

عزت‌اله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی می گوید: در زمان پذیره نویسی سهام بانک آریا گروه امیر منصور آریا برای اینکه تمام سهام این بانک انحصاراً متعلق به خودش باشد از طریق تبانی با یکی از بانک‌ها به هدف خود رسید. بر اساس آنچه در گزار‌ش‌ها آمده گروه امیر منصور با یکی از شعب بانک‌ها به نحوی تبانی کرد که تمام کارمندان شعبه برای وی حکم “نوکر” را داشتند و قبل از باز شدن درب شعبه تمامی سهام را به اعضاء و آشنایان گروه امیر منصور فروختند.

۸۰۰ روز سرگردانی شهروندان طلبکار از بانک آریا

فرشید فرحناکیان وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موسسان بانک آریا موفق به اخذ مجوزهای لازم جهت ثبت تاسیس و پذیره نویسی عمومی شده اند ولی نتوانسته اند مجوزهای لازم جهت ثبت تشکیل برای عمل به مفاد ماده ۱۸ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ را به دست آورند. اما مردم سرمایه های خود را در این بانک توقیف شده در پوشش پذیره نویسی پس انداز کرده اند و از مسئولان می خواهند که سرمایه آنها را بازگرداند. ولی در این میان مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که وجوه مردم در پذیره نویسی بانک آریا با دستور قضایی به مردم بازگردانده می شود. اما قانون تجارت برای جبران این حسن اعتماد و این سوءمدیریت راه حلی به مراتب ساده تر پیش بینی کرده است که بانک مرکزی به آن عمل نکرد.

وی در ادامه اظهار داشت: به موجب ماده ۱۹ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷: «در صورتی که شرکت تا شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه مذکور در ماده ۶ این قانون به ثبت نرسیده باشد، به درخواست هر یک از موسسان یا پذیره نویسان مرجع ثبت شرکت ها که اظهارنامه به آن تسلیم شده است گواهینامه یی حاکی از عدم ثبت شرکت صادر و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده است ارسال می دارد تا موسسان و پذیره نویسان به بانک مراجعه کرده و تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را مسترد دارند در این صورت هر گونه هزینه یی که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به عهده موسسان خواهد بود.» بنابراین نظر به اینکه به موجب ماده ۲۲ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷: «استفاده از وجوه تادیه شده به نام شرکت های سهامی در شرف تاسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت یا در مورد مذکور در ماده ۱۹٫» و همچنین به موجب ماده ۱۴ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ می توان گفت که بانک مرکزی می توانست خیلی آسان وجوه مردم را پرداخت کند.

فرحناکیان گفت: اگر به ماده ۲۷۳ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ که در آمده است در صورت صدور حکم قطعی بر بطلان شرکت یا بطلان عملیات یا تصمیمات شرکت کسانی که مسوول بطلان هستند متضامنا مسوول خساراتی خواهند بود که از آن بطلان به صاحبان سهام و اشخاص ثالث متوجه شده است توجه شود می توان دریافت که بانک مرکزی هم در این پرونده پاسخگو است.

وی اظهار داشت: آنچه در این پرونده برای من جالب است این است که دو مقام مسوول در سازمان بورس اوراق بهادار که به موجب ماده ۲۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ به عنوان نهاد تخصصی و تفتیشی، امرنظارت بر ورود به بازار اولیه سرمایه بدان سپرده شده، دو نوع رویکرد در پاسخگویی خود در پیش گرفتند. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس که اساسا خود را در مقام هیچ نوع توضیحی قرار نمی دهند و با احاله آن به مقامات بانک مرکزی از عدم مسوولیت خود خرسندند. مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس هم که در مقام ارایه راه حل برای حق الناس برمی آمده در برابر بندگان خدایی که با اعتماد به مسوولیت پذیری آنها در صدور مجوز اعلامیه پذیره نویسی عمومی، اقدام به پذیره نویسی بانک آریا کرده، غیر مسوولانه ترین راه حل ممکن را ارایه می کند.

قاضی سراج: پرداخت پول شهروندان سرمایه گذار در بانک آریا آغاز شده است

حالا ۸۰۰ روز از این پرونده می گذرد. دیگر نه قیمت طلا قیمت ۲ سال قبل است و نه قیمت پراید و شهروندانی که پذیره نویسی کرده اگر به همان پول خود برسند ضرر بسیار هنگفتی را متحمل شده اند. ناصر سراج قاضی پرونده رسیدگی به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده بانک آریا دست من نیست ولی پول شهروندانی که جزو کارمندان آریا نبودند توسط اجرای احکام دادگاه در حال بازگرداندن است.

سه شنبه روز دادگاه متهمان پرونده بانک آریا/ آمدن یا نیامدن مه آفرید

هر چند پرداخت وجوه پذیره نویسان با تاخیر چند ساله همراه بود ولی آخرین اخبار حکایت می کند که دادگاه متهمان و موسسان بانک آریا روز سه شنبه برگزار می شود. این نخستین دادگاه بانک آریا است که ۲۶ متهم داشته و کیفرخواست آن به شعبه اول دادگاه انقلاب ارائه شده است. غلامعلی ریاحی وکیل متهم ردیف اول پرونده بانک آریا در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دادگاه روز سه شنبه برگزار می شود و من هم به عنوان وکیل این پرونده حضور دارم ولی اینکه آیا مه آفرید هم می آید یا نه قاضی پرونده حرفی نزده است. خود قاضی گفته احتمال دارد مه آفرید هم باشد یا نباشد برای همین هنوز مشخص نیست.

————————————-

گزارش از سید هادی کسایی زاده

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2673
  • 1241 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آخرین جزئیات پرونده بانک آریا / احتمال احضار “مه آفرید” به جایگاه متهمان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما