• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

آقای دکتر مندنی پور، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

  • کد خبر : 2583
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲

ایشان ضمن تشکر از همکاران در کانون وکلای دادگستری استان اردبیل و همه دست اندرکاران این همایش از جانب خود و هیات مدیره کانون های حاضر در جلسه، اظهار داشت: به همه وکلای دادگستری استان اردبیل سلام عرض می کنم و همچنین از خانم مجری برنامه و اجرای قوی ایشان تشکر می گردد. وظیفه خود […]

ایشان ضمن تشکر از همکاران در کانون وکلای دادگستری استان اردبیل و همه دست اندرکاران این همایش از جانب خود و هیات مدیره کانون های حاضر در جلسه، اظهار داشت: به همه وکلای دادگستری استان اردبیل سلام عرض می کنم و همچنین از خانم مجری برنامه و اجرای قوی ایشان تشکر می گردد. وظیفه خود میدانم خدمت پیشکسوتان حاضر د رجلسه سلام ویژه ای داشته باشم.

نهاد وکالت با بیش از صد سال سابقه و بیش از شش دهه استقلال که با همه فراز و فرودها، که فرودها بیشتر بوده است. بنده در ادامه صحبت های جناب دکتر عاملی امام جمعه محترم و نماینده محترم ولی فقیه بحث خود را مطرح میکنم. فکر کنم همه ما خوشحالیم امروز و از نظر من، به عنوان عضو کوچکی از کانون وکلا امروز نتیجه زحمات کانون وکلای اردبیل را دیده ایم و آن هم بیان دیدگاهی بوده که از جانب این شخصیت بزرگ روحانی اینجا مطرح شد.

 وظیفه خود میدانم که از ایشان تشکر کنم و ای کاش در جامعه ما این افراط و تفریط ها کنار زده می شد و با منطق با مسائل برخورد میشد. چیزی که ما سالیان سال به عنوان یک نیاز از آن یاد میکینم یعنی لزوم وجود کانون وکلای مستقل در جامعه، از طرف بالاترین مقامات استانی و مذهبی، تائید میشود.

امروز ماه رجب و ماه بسیار عزیزی است. پیشوای عدالت جویان جهان، در این ماه متولد شده است. دوست داریم پیرو عملی این بزرگواران باشیم. برای تحقق عدالت نیاز به آزادی عمل است. برای رسیدن به عدالت نیاز به این است که وکیل به عنوان یک حرکت در راستای عدالت، آزادی عمل داشته باشد و قطعا همانطور که آقای عاملی اشاره کردند، وکیلی که آزادی عمل نداشته باشد، نمیتواند به وظیفه خود، به خصوص در زمان های حساس، به خوبی عمل کند.

این یک ضرورت است که برای وکیل آزادی قائل شویم. ما نظارت را نفی نکردیم ولی دخالت را نفی میکنیم. نظارت لازم است و این نظارت را داشتیم و داریم و بیشتر از آنچه که هست این نظارت بر ما اعمال میشود. لازم است شخصی که در جایگاه متهم قرار میگیرد، احساس بی کسی و بی دپناهی نکند. قاضی در یک فرض ایده آل بی طرف است و در طرف دیگر دادستان و وکیل دولتی هستند. آیا این عدالت است؟ کسی که با علم  حقوق آشنا نیست و نمیتواند از خود دفاع کند و در شرایط خاصی در دادگاه قرار گرفته، نیاز به کسی دارد که بطور عادلانه از او دفاع کند.

 به همین جهت سپاسگذاری میکنیم از همه کسانی که این طرز فکر را ترویج می دهند که کانون وکلا باید  خاکریز دادگستری باشد از حیث جلوگیری از تعرض به مردم، که این به نفع  مردم و دستگاه و حاکمیت است.  اگر این خاکریز نباشد، تعرضات بیشتر می شود. بارها اعلام شده که کانون  وکلای دادگستری نباید به مثابه نهادی تعبیر شود که فقط از حقوق صنفی دفاع میکند. نباید وکیل اینگونه دیده شود که کسی است که فقط از حقوق موکل، یعین حقوق فردی افراد دفاع میکند. چرا که وکیل دادگستری هم مدافع حقوق فردی است هم حقوق جمعی و اگر نیاز باشد در دفاع از کیان کشور ودر راستای دفاع از مصالح و منافع عالیه کشور باید حضور داشته باشد و این حداقل خواسته و توقع جامعه از کانونهای وکلا است.

وکیل دادگستری همانطور که اشاره شد اگر تحت نظارت دیگران باشد و آزادی عمل نداشته باشد آنچنان خواهد بود که صدام اعتراض کرد و اضافه میکنم که همه نیاز به وکیل دادگستری داردند و حق دارند از خدمات وکیل دادگستری بهره مند شوند. همه آنها که تصور میکنند وکیل دادگستری تافته جدا بافته است روزی متوجه خواهند شد که نیاز به وکیل دادگستری دارند. وقتی رمزی کلاک وکیل صدام شد از او سوال شد که چرا وکیل او شده؟ پاسخ داد من از یک فرد دفاع میکنم نه از بینش و منش صدام و این وظیفه من است که از او تا جایی که قانون اجازه میدهد دفاع کنم.

این نشانگر این است که وکیل مدافع نیاز جامعه است و باید نسبت به این امر شناخت بیشتری ایجاد شود به همین جهت معتقدم انشالله این همایش بسیار پربار خواد بود. امیدوارم دیگران هم فریاد امروز ما را بعد از سالها تکرار کنند و آن این است که نهاد وکالت لازمه عدالت است و نیاز داریم که کانونهای وکلای دادگستری، ضمن رعایت اصول و حرمت ها در کمال آزادی اراده بتوانند از حقوق و شرعی و اخلاقی و عرفی مردم و چه بسا کسانی که نیاز به دفاع دارند، در ورای مرزها دفاع کنند. این خواسته به حقی است و انشالله با پایمردی شما به آن برسیم و همچنان خواسته خود را که استقلال کانون هاست را مد نظر قرار دهیم. کلام پایانی اینکه نظارت بله ، دخالت هرگز.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2583
  • 1570 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آقای دکتر مندنی پور، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما