• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16

ازدواج‌های زیر ۱۸ سال منوط به اخذ گواهی رشد از دادگاه

  • کد خبر : 1589
  • ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳

رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با بیان اینکه براساس قوانین کشور، ازدواج‌های کمتر از ۱۸ سال نیازمند اخذ گواهی رشد از دادگاه است، گفت: در این زمینه اگر دفاتر ثبت ازدواج بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. الهیار ملکشاهی در گفت ‌وگو با خبرنگار […]

رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با بیان اینکه براساس قوانین کشور، ازدواج‌های کمتر از ۱۸ سال نیازمند اخذ گواهی رشد از دادگاه است، گفت: در این زمینه اگر دفاتر ثبت ازدواج بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

الهیار ملکشاهی در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت،‌ با تاکید بر تبعات منفی ازدواج کودکان در جامعه، افزود: ازدواج در مفاهیم و مباحث دینی، اقدام بسیار مقدسی است که بر آن تاکید فراوانی شده، اما به طور حتم این ازدواج در مبانی شرعی و قانونی دارای یکسری حد و مرزها و مقرراتی است.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، سن بلوغ را یکی از ملاک‌های حداقلی ازدواج توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در منابع فقهی و حقوقی، سن بلوغ یکی از ملاک‌های ازدواج است، اما ضرورتی ندارد که ازدواج‌ها در این سن انجام گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تشریح میزان سن بلوغ برای دختران و پسران، تصریح کرد: سن بلوغ برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام قمری است، اما در قوانین وضع شده کشور اگر کسی بخواهد کمتر از سن ۱۸ سال ازدواج کند باید به دادگاه مراجعه کرده و گواهی رشد بگیرد.

وی با یادآروی برخی ازدواج ها در سنین پایین، گفت: اگرچه ممکن است این ازدواج ها مطابق موازین شرعی باشد، اما از نظر قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال ممنوع بوده و اگر دفتر ثبتی ازدواج در این سنین را ثبت کند تخلف کرده و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

ملکشاهی با تاکید بر اینکه به طور حتم باید با دفاتر ثبت ازدواج متخلف برخورد شود، افزود: اگر دفاتر ثبت ازدواج مرتکب تخلف شوند ضروری است تا براساس قوانین با آنها برخورد جدی صورت گیرد.

نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه دست زدن به هر اقدامی نیاز به آمادگی دارد، تاکید کرد: براساس تحقیقات کارشناسان پزشکی و متخصصان، بارداری برای دختران زیر ۱۸ سال منجر به پوکی استخوان و پیری زودرس می‌شود، ضمن اینکه این گروه از مادران به دلیل پایین بودن سن، نمی‌توانند در تربیت فرزندان خود موفق باشند.

ملکشاهی، با ابراز تاسف از اینکه ۷۰ درصد طلاق‌های توافقی مربوط به ازدواج در سن پایین است، تصریح کرد: خیلی از این افراد پس از مراجعه در دادگاه‌ها خواستار طلاق هستند و اعلام می‌کنند که به دلیل اینکه در سن کم ازدواج کرده‌اند، آگاهی چندانی از ازدواج نداشتند.

وی با ارائه پیشنهادی درباره کم کردن آمار طلاق در سنین پایین، افزود: باید قبل از ازدواج کانون‌هایی تحت عنوان کانون‌های مشاوره به صورت اجبار فعالیت کند تا آمار طلاق پایین بیاید.

رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: آثار مخرب طلاق در سن کم، بیشتر بر خانم‌ها تاثیرگذار است چراکه موقعیت ازدواج مجدد برای آنها به مراتب سخت‌تر از آقایان است و همین امر خسارت‌های سنگینی را در جامعه به وجود می‌آورد./

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=1589
  • 1469 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ازدواج‌های زیر ۱۸ سال منوط به اخذ گواهی رشد از دادگاه بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما