• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16

بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ ۴/۵/۹۶

  • کد خبر : 25663
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

بسمه تعالی   بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا- به میزبانی کانون وکلای دادگستر مرکز در تاریخ ۴/۵/۱۳۹۶ شروع به کار کرد. مراسم افتتاحیه در سالن همایش های دانشگاه الزهرا و با حضور اعضای هیات های مدیره کانون های وکلای سراسر کشور و و جمعی از مسئولین دولتی […]

بسمه تعالی

 

بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا- به میزبانی کانون وکلای دادگستر مرکز در تاریخ ۴/۵/۱۳۹۶ شروع به کار کرد. مراسم افتتاحیه در سالن همایش های دانشگاه الزهرا و با حضور اعضای هیات های مدیره کانون های وکلای سراسر کشور و و جمعی از مسئولین دولتی آغاز و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید، سخنرانان به شرح زیر به ایراد سخنرانی پرداختند.

بدوا دکتر حسین آبادی رئیس وکلای دادگستری مرکز ضمن خوش آمدگویی به حضار و آرزوی ادامه حمایت مسئولین و اندیشمندان حقوقی کشوراظهار داشت کانون های وکلای دادگستری تا ۱۳۷۶ سه کانون بود و بعد از آن که قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصویب شد تعدادکانون ها اضافه شد که نیاز به هماهنگی بین کانون ها ضروری شد و این ضرورت فکر تشکیل اتحادیه را ایجاد و تقویت نمود که با همت و همکاری کانون ها و وکلا اساسنامه به ثبت رسید. ابتدا سالانه چهار اجلاس داشتیم که بسیار هم پر بار بود و بعدها همایش ها دو بار در سال برگزار شد که این بار بیست و هشتمین همایش را به میزبانی کانون مرکز برگزار میکنیم.

کانون وکلا مورد هجمه های مختلف واقع شده که بعضا به موجب قانون بوده. قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت صدمه ای بود بر انتخابات کانون . اما جدای از آن آنقدر هجمه و حمله داریم که متاسفانه مقامات رسمی هم همراه با این حمله ها می شود . کمپین حذف ظرفیت پذیرش وکیل تشکیل شده  در حالی که قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصریح دارد که تعداد مورد نیاز هرساله درهیاتی متشکل از رییس کانون محل و دو نفر ازقوه قضاییه تشکیل و تعیین ظرفیت نماید.

با کمال تاسف می بینیم که رسانه ملی با این هجمه ها همراه می شود و از افرادی که سمت و رسمیت ندارد دعوت میکند برای توضیح مواضع خود و با کمال تاسف دیده می شود که مقامات قوه قضاییه و حتی قوه مقننه در این امور وارد شده و آن را تقویت میکنند.

از جهات دیگر هم مورد هجمه هستیم . وجود چنین اتحادیه ای برای هماهنگی و دفاع از این مسائل ضرورت دارد . کانون ها یوکلا جز خدمت به مردم کاری نکرده اند . اداره معاضدت روزانه مشاوره های مجانی بسیاری به اقشار جامعه می دهدم

طبق قانون در دادگاه اطفال حضور وکیل ضروری است . سرپرست مجتمع قضایی اطفال از ما تقاضا کرد والان هر روزه دو وکیل در دادگاه اطقال به صورت مجانی حضور دارند . حتی رقم کمی که در قانون پیش بینی شده برای وکالت های معاضدتی ، سالهاست پرداخت نشده است.

این نهاد شایسته این هجمه هاست؟ کمیسیون قضایی مجلس و به طور کلی متن مجلس و نمایندگان با کانون همراهی دارند و لطف دارند . لایحه جامع در کمیسیون مطرح شد و بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ضروری نیست و از دستور خارج شد.

مواردی ازاین قبیل بسیار است که سبب شده نیاز به وجود اتحادیه و همفکری اتحادیه بیشتر احساس شود. ما با هماهنگی یکدیگر این مسائل و هجمه ها را پیشگیری می کنیم یا پاسخ می دهیم. جدای از این امر در مسائل حقوقی اختلاف نظر هایی وجود دارد که یکی از فلسفه های اتحادیه ایجاد رویه واحد برای این امور است که تا به حال هم نتیجه مطلوبی داشته است.

در مورد لایحه جامع وکالت که در مجلس  رد شده هم باید گفت در لایحه استقلال موجود استقلال کانون ها و کلا دیده شده ، نظارت دستگاه قضا بر وکالت منظور شده ، تعرفه حق الوکاله تعیین تکلیف شده، رسیدگی به اعتراضات عدم اعطای پروانه وکالت توسط قوه قضاییه تعیین تکلیف شده، و بیشتر از آن دیگر نظارت نیست و به نوعی دخالت تلقی می شود. اگر قرار باشد کانون های وکلا وابسته به دولت باشند که باید به ۸۰ سال پیش برگردیم . در تمام دنیا استقلال کانونهای وکلا امری است پذیرفته شده. اتحادیه بین المللی کانون های وکلا، کانون هایی را که کمترین وابستگی را به دولت داشته باشد به عضویت خود نمی پذیرد.

استقلال قضایی و استقلال امر دفاع در تمام دنیا امری حیاتی است که همه چیز وابسته به آن است. لذا امیدواریم اصلاحیه لایحه استقلال فعلی که مطرح است به بهترین نحو تعیین تکلیف شود.

امیداورم بتوانیم از بیانات دکتر استاد محقق داماد بیشتر استفاده کنیم و به جاست یادی از جناب استاد دکتر کاتوزیان شود که در تمام همایش ها با وجود مشکلات عدیده حضور داشتند . روانشان شاد.

سخنران دوم، استاد دکتر محقق داماد :

۴۵۰ سال قبل از میلاد مسیح سقراط دانای یونان را به جرم اغوای جوانان و تضعیف خدایان برای محاکمه به دادگاه خواندند. محاکمه ای که حسب نقل تاریخ ، پانصد نفر اعضای هیات منصفه قرار بود در آن شرکت کنند. بامداد که خورشید زمین را زرین کرد، سقراط از منزل به قصد شرکت در محکمه روانه شد و زودتر از آنکه در محکمه باز شود به سرسرای دادگاه واردشد و دید که مردی زودتر از او آمده است. خیره شد و دید شخصی که او را می شناسد، روحانی و خادم یکی از معابد آتن است . او زودتر از سقراط به دادگاه آمده است. سقراط پرسید تو برای چه به اینجا آمده ای؟ گفت آمده ام از پدرم شکایت کنم چون به یکی از کارگران مزرعه اش شکایت کنم. من به دفاع از مظلوم به اینجام آمده ام. هرچند من ذی نفع نیستم. سقراط پرسید آماده ای سوالی مطرح کنم و پاسخ دهی؟ گفت بلی آماده ام.

سوال سقراط تا این لحظه که من درحضور شما سخن میگویم همچنان زنده و تازه است و در مورد آن گفتگو می شود. سوال این بوده که بگو ببینم ظلم چرا بد است که تو میخواهی علیه پدرت به خاطر ظلم شکایت کنی

پاسخ داد چون ظلم خدایان را به خشم در می آورد . سقراط پرسید به من پاسخ بده آیا چون خدایان به خشم می آیند ظلم بد است یا چون ظلم بد است خدایان به خشم می آیند؟ این سوال و پاسخ آن به غرب رفت و در مسیحیت مکتب ها به وجود آورد . در شرق و ادیان هم مکاتبی ایجاد کرد. بالاخره به اسلام آمد دو مکتب در پاسخ این سوال به وجود آمدن که عدالت چرا خوب است و ظلم چرا بد است؟ آیا عدالت چون خوب است خدا خوشش می آید یا چون عدالت حکم خداست خوب است ؟ اشعری گفت هرچه خدا می گوید خوب است و ظلم را چون خدا نهی کرده بد است

اما معتظلی پاسخ داد چون ظلم را عقل بشری به بدی آن حکم می کند و عدالت را به خوبی آن اجماع است خدا به عدالت توصیه کرده است.

حضار عزیز و حامیان عدالت ، پشتبانان عدالت ، ما مفتخریم که دارای سه عنصریم. عنصر اول مافرزندان ایرانیم و به آن مفتخریم . مابچه های ایران زمین هستیم که نیاکان ما به ما گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک آموخته اند. ما بچه های این تربت پاک هستیم که کوروش کبیرش و بیانه معروفش در حقوق انسانی در دنیا می درخشد.

عنصر دوم، ما مسلمانیم از هر نژادی که هستیم . همانطور که بچه های ایرانی از کرد و ترک و لر و عرب امروز همه با هم میگوییم که در کشوری زندگی میکنیم که اکثریت آن و قانون آن اسلام است . ندای قرآن مجید را شنیدیم که مارا به عدل توصیه کرد ولی یک بار عدل را معنا نکرد چون به خرد ما واگذار کرد . ما باید عدل را بفهمیم و بشناسیم. ما خدایی را می پرستیم که عادل است و درک عدالت  و ظلم را به خرد انسانی واگذار کرده است و شریعت را مرشد عدالت قرار داده . ما قرآنی را پیروی میکنیم که به ما توصیه کرده در درون خود عدالت را درک کنیم و ظلم را میفهمیم.

ما علاقمندان به مکتب اهل بیت هستیم . همه ایرانیان با هر دینی به اهل بیت علاقمندیم چون مولای متقیان و سرور آزادگان به ما پیام داده ، در گوش ما طنین انداز است که فریاد رس مظلوم باشید و خصم ظالم باشیم.

به دونکته دیگر هم اشاره کنم. ما مفتخریم که در کشوری زندگی میکنیم که همه عزیزان این سالن فارغ التحصیل دانشکده حقوق هستید. برای این که پا را از سرزمین خود بیرون بگذاریم می گویند کلیه القانون و نه کلیه الحقوق چون ما میگوییم قانون باید مطابق حق باشد نه حق مطابق قانون. فریادرسان ملت ایران میگویند حق و پشتیبان حق هستند و می توانند قانون رانقد کنند. این حق صاحبنظران حقوقی ملت است که قانون را نقادی کنند و قانون نمی تواند مخالف حق وضع شود. این حق شما و ملت ایران است

من عقیده دارم و تکرار میکنم که این تفکر اشعری است که معیار عدالت قانون است. مکتب اهل بیت زنده کرده و سازمان دهنده تفکر معتضلی است که معیار حقیقت و عدالت است و نه قانون. قانون ممکن است خلاق عدالت وضع شود.

آنچه که تکرار میکنم این است که حضرات، حقوقدانان نقض قانون خلاف است ولی نقد آن جایز است ولو قانون اساسی. نقد قانون اساسی حق صاحبنظران حقوقی ملت است. البته قانون اساسی که اکثریت ملت به آن رای داده است طبق قانون مفسر قانون اساسی شورای محترم نگهبان است. ما هم قبول داریم اما شورای محترم نگهبان به یقین دکترین حقوقدانان ملت ایران را نمی توان نادیده بگیرد و فاقد وجاهت است که نظرات حقوقدانان را لحاظ نکند.

چنین جامعه ای حقوقدانان ارجمندی که مدافع حقوق ملت ایران هستند و خود را فارغ از حقوق عمومی ملت نمی دانند و از آن دفاع می کنند چرا باید استقلالشان آسیب ببیند . تا جامعه حقوقی کشور از آزادی کامل برخوردا نباشد حقوق شهروندی نهادینه نمی شود. تا وکلا و قضات و اساتید دانشگاه و صاحبنظران حقوقی به معنی عام از آزادی و استقلال برخوردار نباشند حقوق عمومی ملت در آسیب و خطر است.

سخنران بعدی خانم دکتر امین زاده دستیار ارشد رییس جمهور در امور شهروندی چنین بیان داشت:

تشکر میکنم از حضور میهمانان . استاد محقق داماد به نکات خیلی مفیدی اشاره کردند. اساتید ما همچون استاد شهیدی و استاد نوربها همواره تاکید میکردند که از حقوق ملت دفاع کنیم. انشالله بتوانیم در چنین محافلی باعث ارتقای وکالت شویم و جامعه هم از آن  بهره مند شود. آشنایی با اصول وکالت که باعث افزایش کیفیت خدمات وکالت شود و مردم جامعه هم شاهد آن باشند ضروری است. شهروند همانطور که حق بهداشت و مسکن و امنیت قضایی و فرهنگی دراد ، حق انتخاب وکیل رد محاکم را هم دارد پس همه حق داشتن وکیل دارند و کیل هم موظف به دفاع است . جنس کار وکالت متفاوت است. وکالت یعنی حمایت . موکل به وکیل اعتماد میکند و موکل به وکیل پناه آورده است تا حق او را باز ستاند. در نظام حاکمیت هم مسئولین امانت دار مردم هستند. بهترین شیوه حکومت در شیوه پارلمانی و با تفکر حقوقی باشد. اگر بیشتر وزارت خانه ها به حقوق دانان سپرده شود به خوبی اداره کنند.

متاسفانه در حرفه ما خیلی افراد غیر حقوقی در امور حقوقی دخالت دارند . امیدوارم در کابینه حقوقدانان برجسته حضور پیداکنند تا تفکر مدیریت حقوقی نهادیه شود.

در سالهای اخیر معاونت پالمانی از معاونت حقوقی جدا شد که باعث شد ما بتوانیم با دقت و تمرکز بیشتری به امور حقوقی دولت بپردازیم ولی سه سال اخیر به خوبی توانستیم بدور از حواشی سیاسی به مسائل حقوقی کشور بپردازیم و حقوق شهروندی را حاکم کنیم. در کسوت معاونت حقوقی رییس جمهور، ۵۰ نفر ساعت را با حضور اعضای کانون وکلا به امور لایحه جامع وکالت پرداختیم برای دفاع بهتر از مردم که در مجلس متوقف شد. امیدوارم در مجلس فعلی فرجامی بهتر پیدا کند.

در معاونت حقوقی در ارتقای حکمرانی مطلوب به آموزش کارشناسان حقوقی حدود ۱۷ هزار و دو هزار مدیر پرداختیم و امیدواریم ادامه پیدا کند. در پیشنهادی که برای برنامه ششم ارائه شد و تصویب شده جهت حمایت نیروهای حقوقی دولت آموزش مجازی و حضوری استانها را شروع کرده ایم و مواردی مانند حقوق خصوصی سازی ، مالی، بانکی و اداری آموزش داده ایم.

با حضور حقوقدانان بیشتر امیدوارم این اقدامات ادامه پیدا کند. در رابطه با ورود انبوه مقررات و قوانین سعی کردیم سیستمی را پیاده کنیم که مردم دسترسی راحت به قوانین داشته باشند . امروزه قوانین مجمل و مبهم و غیر معتبر داریم که باید اصلاح شود . در سامانه داتیک مردم می تواننند از قوانین استفاده کنند. به همین دلیل ساماندهی را شروع کرده ایم.

در حوزه حقوق و اقتصاد جهت امنیت اقتصادی و جذب سرمایه اصلاحاتی را انجام دادیم تا به مجلس ارسال شود تا سرمایه گذاران راحت تر و امن تر به حوزه سرمایه گذاری در ایران ورود کنند.

وکلای محترم انشالله بتوانند یار و یاور دولت باشند برای پیشگیری و حل اختلافات دستگاه ها از وکلای محترم استفاده کرده ایم.

بحث گسترش فرهنگ استفاده از وکیل هم تلاش کرده ایم و استفاده از مشاوره حقوق را توصیه کرده ایم برای حل اختلافات

الان حجم پرونده ها بسیار بالاست و باید وکلا را مجهز کنیم و احترام کنیم تا در محاکم حاضر شوند و به کاهش حجم پرونده ها کمک شود.

سفارشات اسلامی است که اگر تخصص ندارید باید به متخصص مراجع کیند و مردم باید برای مسائل حقوقی به وکلا مراجعه کنند. محیط دادگاه برای مردم نامانونس و حضور وکیل ایجاد آرامش میکند. بنابراین همانطور که بیمار به پزشک پناه می برد، مردم هم باید به وکیل پناه ببرند و وکیل هم حول محور قانونمداری عدالت اجرا شود. اجرای عدالت در راس هرم است و باید به آن برسیم. اگر قوانین هست که اجرای عدالت با مشکل مواجه میکند باید آنها را اصلاح کنیم.

وکیل مابسیار تحت فشار است و بین دو مطالبه قرار دارد. یکی موکل و دیگری طرف پرونده. حرفه وکالت بسیار پر استرس است و وکیل باید انقدر مهارت داشته باشد تا حق به حقدار برسد.

امیدواریم اعضای جامعه وکالت در عین رعایت موازین به ضعفا هم کمک کنند. افتخار داشته ایم که در برخی استانها یک حق شهروندی را پیاده سازی کردیم. در برخی استانها وکلا به زندانها می روند و مشاوره رایگان می دهند. در استان دیگری احکام سبز صادر می شود یعنی منابع طبیعی که تصرف شده به جای زندان انداختن وی ، اورا محکوم به کشت و کار میکنیم. امیدواریم در دستگاه تقنین هم بتوانیم موثر باشیم. شهرونده تخصص حقوقی ندارند .ما  اصل جهل به قانون مانع مسئولیت نیست را داریم و از طرف دیگر قبح عقاب بلابیان را داریم. باید بین این دو تعیین تکلیف شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

سخنران سوم دکتر پورمختار ، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس وکلا را  منادیان حق و عدالت خواند و از حضور در این جمع ابراز خرسندی نمود.

الان ما شاهد تنازعی نافرجام هستیم بین جامعه وکالت و جامعه قضایی و دادگستری که این تنازع هیچ فایده ای ندارد و در گذشته هم نداشته و غیر از افزایش اختلافات که آن هم به ضرر حق و عدالت است اثر دیگری برای جامعه درگیر در مسائل قضایی و حقوقی کشور و همچنین خود دستگاه قضا نخواهد داشت. امیدوارم که با اهتمام بلندی که شما اعضای محترم اسکودا دارید در این همایش انشالله تصمیم گرفته شود بر حل و رفع اکثریت این دیدگاه ها و اختلافات موجود و جلوگیری از دامن زدن به آنها. بعضا د ررسانه ملی هم حتی توهین و حمله می شود بر علیه جامعه وکالت، طبیعتا اصل نفس برقراری عدالت نیست.

امیدوار بودیم در مجلس که لایحه دولت محترم ارسال کرده پایان بخش این تنازع باشد اما با جلساتی که تشکیل شد، کمیسیون به این نتیجه رسید که این لایحه وافی به مقصود نیست و نمی تواند آنچه مدنظرهست را تامین کند هرچند که به مراتب بهتر از لایحه ای بودکمه توسط قوه قضاییه ارسال کرده بود. لذا کمیسیون این لایحه را هم رد کرد و برگشت به قانون کیفیت اخذ پروانه و اصلاح آن را مد نطر و در دستور کار قرار دهد که الان هم دوستان ما در کانون وکلا دیدگاه های خود را ارسال کرده اند و نمایندگان عضو کمیسیون هم نظراتی دادند.

خواهشم این است که یکی از بندهای دستور این همایش اتفاق نظر بر این موضوع باشد و نظر نهایی اتحادیه کانونها به کمیسیون داده شود و قول من این است که حداکثر طی دو هفته ما این را تبدیل به طرح میکنیم تا انشالله پایان بخش این مسائل باشد.

گفتنی های زیادی در موضوع وکالت و جامعه وکالت وجود دارد و بسیاری مطالب هم گفته شده. آنچه در کمیسیون حقوق و قضایی مطرح است و مجلس هم با آن همراهی دارد این است که به طور عملی محقق کند اصل بسیار مهم و غیر قابل خدشه استقلال وکیل را و انشالله محقق خواهد شد. این قولی است که ما به شما می دهیم و طبیعتا آن را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد ولی نیاز به تعامل هم داریم . تعاملی سازنده با قوه قضاییه و کانون های وکلا. قوه قضاییه ایراداتی به روش های برخی وکلا دارند . همچنین تعامل با دولت محترم و توجه به حقوق شهروندی لازم است. در راستای کیفیت بخشی به اصلاح قانون کیفیت اخذ پروانه این امور مفید و موثر است. اطلاعی ندارم که اگر پژوهشگاهی در کانون یا ذیل اتحادیه تاسیس شده باشد فکر کنم دقیق تر و قوی تر و بهتر بتواند به این موضوع بپردازد.

ما دو کار را در کمیسیون شروع کرده ایم که مسئولیت هر دو با بنده است.یکی بررسی علل اطاله دادرسی در قوه قضاییه که راه حل عملی پیدا کنیم و از نظرات وکلا نیز استفاده کرده ایم. خواهشم این است که دوستان حاضر به این امر بپردازند و به ما اعلام کنند.

دوم بررسی علل بالا بودن مردم به دیوان عدالت اداری است که باعث دادن وقت های دو ساله و سه ساله شده است. این امر موجب شده مراحل رسیدگی طولانی شود. چرایی این و راهکاریابی آن مدنظر است که امیدواریم بتوانیم آن را هم به سرانجام برسانیم.

غیر ازاین امور نیز اگر موضوعی مدنظر شماست می توانیم آن را در دستور جلسات کمیسیون قرار دهیم.

در مسائل بین المللی هم تهاجمات ضد حقوق بشری دولت امریکا و مجلسین نمایندگان و سنا علیه ایران شدت یافته است. به ظاهر دعوی سیاسی است ولی حرف وزیر وقت امریکا در زمان بوش اعلام کرد که باید ریشه ملت ایران را بخشکانیم یادمان نمی رود. در این حوزه تحریم های ظالمانه ای که اعمال شد . اعمال تحریم های تاریخی که خودشان اعلام کرده اند در طول تاریخ سابقه نداشته است. از کانون وکلا درخواست داریم که به مجلس و دولت و وزارت خارجه کمک کنند. حضور کانونها می تواند در این امر بسیار موثر واقع شود. تقاضا دارم به این امر به عنوان یک موضوع خاص در دستورکار همایش قرار گیرد. شما اساتید و عزیزان و وکلای معظمی که در حوزه های مختلف فعال هستید می توانید در این راستا موثر و کمک باشید تا حقوق یکایک ملت ایران قدم های مثبت و موثری برداشته شود. انشالله امر استقلال هرچه زودتر محقق شود.

 

سخنران چهارم آقای آوایی رییس کل سابق دادگستری استان تهران بود که بیانات خود را چنین اظهار داشت:

احتمال می دهم در جلسه ای که خدمت وکلای محترم بوده ایم عرض کرده باشم و تکرار میکنم که سطح وکلا سطح توقع را بیاورند پایین. من اینجا هستم برای عرض سلام و تشکر و اردات محضر شما. امیدوارم خدا به همه کسانی که متولی اجرای عدالتند قبل از علم ، توفیق بی علتی عطا کند . وقتی انسان دنبال حقیقت است نور الهی به او می تابد. اگر غرض و مرض و علت در میان باشد عالی ترین انسان ها می لغزند.

از اولی که در دستگاه قضا بودم ، حرمت و احترامی هم به نهاد وکالت و وکلا قائل بودم چون نقش اینها را در ارتقای سطح کیفی پرونده ها می دانم. در بعضی جلسات گفته ام  و تاکید میکنم که باید ارتباطات مجموعه وکلا و هیات مدیره های کانون ها با دستگاه قضا و مجلس و دولت بیشتر شود. سالی یک یا دوبار جلسه داشتن کفایت نمیکند. مسائل حادث نیازمند ارتباط مستمر و روشنگری همیشگی است و امیدوارم با تقویت این ارتباط همه چیز به خوبی پیش برود و این نهاد ارزشمند تقویت شود و به آن جایگاه والای خود بیش از الان برسد.

 

سخنران آخر ، بهمن کشاورز ،رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری – اسکودا چنین اظهار داشت:

خیرمقدم به همه عزیزانی که از راه دور قبول زحمت کرده اند دارم. میزبان این همایش کانون محترم مرکز است و اسکودا به روال معمول هماهنگ کننده امور است. من همیشه آخرین سخنران هستم تا اگر مطلبی نیاز به پاسخ یا تنویر داشته باشد عرض کنم اما در مباحث امروز خوشبختانه نیازی به این امر نیست. تشکر میکنم از تمام سخنرانان و مسئولین و مدعوین حاضر.

مطالب اصلی در جلسات اصلی امروز عصر و فردا مطرح می شود. فقط نکته ای که قابل گفتن است این است که حسب دستور تعدادی از کانون ها که فرمودند بندی اضافه شود به عنوان چالش ها وهجمه ها ، این بند را به دستور همایش اضافه کردیم. فهرستی از این چالش ها تهیه شد و دیدیم که چندین مورد بود که همه آنها هم درج نشد. این مطلب را در رابطه با پیشنهاد تعامل دائم بین ما و قوه قضاییه طرح کردم و اعتقاد دارم که این تعامل لازم است و در رابطه با برخوردهای پیش آمده ، هرگز کانون های وکلا آغاز گر نبوده و همیشه مطلبی به کانون ها یا وکلا نسبت داده شده و ما فقط پاسخ داده ایم . اصولا و عقلا تعارض بین کانون وکلا یا وکلا با قوه قضاییه غیر قابل تصور است. ما در بطن این قوه کار میکنیم پس آنچه که پیش می آید باید مباحث آن را درخارج از وکلا و کانون ها جستجو کرد.

عمدتا این امر ناشی از این است که آنچه که گفته می شود اشاره به بعضی از وکلاست . تعمیم استثنا جایز نیست و اگر این را به جد قبول داشته باشیم لاجرم از یک تریبون و امکانات عمومی نمی بایست مطلب را به نوعی مطرح کنیم که کل و آحاد یک صنف را شامل شود تا نماینده صنف ناچار به پاسخگویی و روشنگری باشد. ما آماده تعامل و ارائه توضیح هستیم تا سوء تفاهم نشود. اگر قرار باشد بر مبنای تعمیم استثنائات صحبت و قضاوت شود و ما م اینگونه عمل کنیم آنچه که پیش خواهد آمد مطمئنا مطبوع نخواهد بود. به هر حال کانون ها در مورد آنچه که بخواهند انتقاد کنند اطلاعات کافی دارند.

در مورد متن لایحه وکالت به عرض می رسانم که آنچه که حاضر شده متن نهایی است که امروز در یک مجموعه تقدیم شما خواهد شد . این متن توسط کارگروه تخصصی ویژه و شورای اجرایی اسکودا تهیه شده است. تقاضا دارم در مجالی که هست متن مذکور را بررسی بفرمایید و اگر مسئله کلیدی دیدید که لازم به طرح است اعلام کنید. قبلا هیات عمومی تفویض اختیار به کارگروه کرده و کارگروه هم به شدت در این زمینه محتاط و دقیق عمل کرده است.

امیدوارم که نتایج جلسات تخصصی مناسب و سازنده باشد و اعتلا دهنده وکالت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25663
  • 1365 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بیست و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز در تاریخ ۴/۵/۹۶ بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما