• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
14

تشکیل هیات علمی، پژوهشی دیوان عالی کشور

  • کد خبر : 4814
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

هیات هفت نفره علمی، پژوهشی دیوان عالی کشور به ریاست آیت‌الله محسنی‌گرکانی تشکیل شد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه هیات مشورتی علمی دیوان عالی کشور بیان کرد: از خداوند متعال خواهانیم که رحمت واسعه‌اش را برای همه بندگان قرار دهد و همه مومنان را از رحمت […]

هیات هفت نفره علمی، پژوهشی دیوان عالی کشور به ریاست آیت‌الله محسنی‌گرکانی تشکیل شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه هیات مشورتی علمی دیوان عالی کشور بیان کرد: از خداوند متعال خواهانیم که رحمت واسعه‌اش را برای همه بندگان قرار دهد و همه مومنان را از رحمت بیکران خود محروم نگرداند.

وی ادامه داد: لفظ «وخذ بناصیتی» عبارت خاصی است یعنی ما برای رسیدن به خشنودی و رضای پروردگار عالمیان حاضریم مشکلاتی را متحمل شویم و از خداوند خواهانیم ما را از اعمال زشت مثل خیانت در امانت و دروغ گویی و تزویر باز دارد و در عوض راستگویی و خدمت به مسلمانان را نصیب همه ما بگرداند.

رئیس دیوان عالی کشور با ذکر اهمیت و جایگاه رفیع دیوان عالی کشور گفت: یکی از وظائفی که این مرجع عالی قضایی با آن سر و کار دارد مساله وحدت رویه است که این یکی از وظائف مهم دیوان عالی به‌شمار می‌رود و رای وحدت رویه به منزله قانون بوده و برای همه محاکم قضایی لازم‌الاتباع است.

محسنی‌گرکانی ادامه داد: بر این اساس دقت نظر دیوان عالی در این خصوص باید خیلی بالا باشد و انشاء آراء نیز از متن و نگارش و در استنباط از قوانین خیلی متقن باشد. با توجه به اینکه در این چنین جلساتی کل قضات شرکت می‌کنند پرونده هایی که به این هیات ارسال می شود اول باید کارشناسی دقیقی در مورد آن صورت گیرد و سپس به هیات ارسال شود تا وقت قضات شریف دیوان عالی گرفته نشود.

رییس دیوان عالی کشور افزود: به همین جهت با مشورت قضات باتجربه دیوان عالی به این نتیجه رسیدیم که یک هیات ۷ نفره به منظور بررسی دقیق پرونده‌ها و درخواست‌های رسیده به دیوان عالی اول تشکیل و سپس به پرونده‌هایی که نیاز به ورود به هیات عمومی دارند، در جلسه هیات عمومی رسیدگی شود.

وی ضمن قدردانی از زحمات آقای ابراهیمی معاون قضایی دیوان عالی، گفت: مقرر شده با حضور ایشان و هیات مورد نظر در مرحله اول این گونه پرونده ها و درخواست ها رسیدگی و گزارش تهیه و در صورتی که با ماده ۲۷۰ و موارد قانونی مطابقت داشت با نظر رئیس دیوان به هیات ارسال و جلسه تشکیل شود.

محسنی‌گرکانی اضافه کرد: با وجود این هیات محترم که در اصل بازوی مشورتی رئیس دیوان است امید است خدمت بیشتری به نظام قضایی کشور صورت گیرد.

لازم به ذکر است که این هیات علاوه بر موارد فوق هرگاه موضوع علمی یا تخصصی از سوی ریاست دیوان به آن ارجاع شود رسیدگی و نتیجه را به ایشان اعلام می‌کند. اعضاء این هیات عبارتند از ابراهیمی معاون قضایی، حجت الاسلام و المسلمین حیدری قاسمی مستشار شعبه اول، حجت الاسلام و المسلمین جعفر قدیانی رئیس شعبه ۱۵، هاشمی رئیس شعبه سوم، ناصری صالح آباد رئیس شعبه بیستم، عباسیان رئیس شعبه هشتم و علیزاده مستشار شعبه ۱۵٫

در اولین جلسه هر کدام از اعضا نظرات خود را با استنباط از قانون با رئیس دیوان عالی در میان گذاشتند و در انتها به اتفاق آراء هیات ۷ نفره علمی، مشورتی و قضایی دیوان عالی کشور تصویب شد.

انتهای پیام

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=4814
  • 1505 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای تشکیل هیات علمی، پژوهشی دیوان عالی کشور بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما