• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

جشن استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل مدافع در بوشهر برگزار شد

  • کد خبر : 4136
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲:۰۴

در شامگاه پنجشنبه  هشتم اسفند ماه جشن پنجمین سالروز استقلال کانون وکلا  دادگستری استان بوشهر ، یکصد و چهارمین سال تاسیس نهاد وکالت در ایران ، شصت و یکمین سال تصویب لایحه قانونی استقلال کانون های وکلا  و بزرگداشت روز وکیل در مجتمع فرهنگی و هنری  شهر بوشهر برگزار شد.که  با استقبال پرشور وکلای دادگستری […]

در شامگاه پنجشنبه  هشتم اسفند ماه جشن پنجمین سالروز استقلال کانون وکلا  دادگستری استان بوشهر ، یکصد و چهارمین سال تاسیس نهاد وکالت در ایران ، شصت و یکمین سال تصویب لایحه قانونی استقلال کانون های وکلا  و بزرگداشت روز وکیل در مجتمع فرهنگی و هنری  شهر بوشهر برگزار شد.که  با استقبال پرشور وکلای دادگستری و خانواده های آنان همراه بود .  پس از قرائت قرآن مجید و سروده جمهوری اسلامی ایران  جشن با سخنان عبدالصمد دولاح رئیس هیئت مدیره کانون وکلای استان بوشهر آغاز شد.

_MG_4801

دکترعبدالصمد دولاح  رویکرد این نشست را توجه دادن به موقعیت حقوق و نقش قانون عنوان کرد و اظهار داشت: وظیفه ی یک وکیل برای برقراری عدالت، دادرسی منصفانه و تضمین حق دفاع  و مسمویت غذایی است.

وی استقلال را رکن اصلی این نهاد عنوان کرد و افزود: اگر استقلال را با معیارهای  دینی ، مکتب مادی و علمی  و یا حتی گذر تاریخ ( چه دوران سنتی، مدرن و پست مدرن) نگاه کنیم به این نتیجه  می رسیم  که رسیدن به یک دادرسی عادلانه نیاز به وجود ضرروت استقلال است .

همچنین افزود ۶۰۰ وکیل در کانون وکلای استان بوشهر به عنوان یک خزانه علمی کم نظیر در کنار یکدیگر فعالیت می کنند.

  دولاح خرید ساختمان کانون وکلا، راه اندازی مرکز داوری در استان، تاسیس کمیسیون داوری ، مقدمات خرید زمین  جهت احداث ساختمان چند طبقه و جریان سازی علمی در کنار دستگاه قضایی برای برقراری عدالت  از اقدامات مهم این کانون عنوان کرد.

 وی همچنین از بازرسی و تفتیش بدنی  وکلا در هنگام ورود به  دادگستری انتقاد کرد و گفت: وکلای ما خارج از حدود متعارف مورد تفتیش قرار می گیرند در صورتی که هیج جای کشور به این صورت نیست و مکانی مجزا برای عبور و مرور وکلا در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول گفت: کانون وکلا آمادگی خود را برای ایجاد این مکان در صورت لزوم به پرداخت هزینه ، حمایت مالی خود را اعلام می کند در همین از رئیس دادگستری استان می خواهیم که  به این موضوع رسیدگی کنند.

 دولاح خطاب به وکلا، عدالت را یک موهبت الهی دانست و اظهار داشت: تاریخ وکالت از یک طفل نوپا وپس از فراز و نشیب های فراوان امروز به یک پیر ۱۰۴ ساله رسیده است.

رئیس کانون وکلای استان بوشهر با اشاره به تصویب لایجه جدید جامع وکالت گفت: در صورت تصویب  این لایحه، استقلال وکلا با خطر جدی مواجه می شود در همین زمینه نشستی با رئیس جمهورداشتیم  و ایشان قول دادند که با دقت لایحه جامع وکالت را بازنگری کنند.

 دولاح گفت: وکالت یک رابطه خصوصی معض نیست و وارد فضای عمومی شده است و با ورود قوائد حقوقی و مدنی دادرسی در این زمینه جایگاه وکالت نیز ارتقا پیدا کرده است.

 وی  در ادامه خاطر نشان کرد: باید با توجه به ظرفیت های حقوقی مملکت در کنار هم با فکر واندیشه صحیح  برای پیشبرد آن اهدافی که وظیفه ی ماست گام برداریم.

  سپس مصطفی سالاری استاندار بوشهر نیز به عنوان مهمان ویژه در سخنانی به اهمیت کار وکلا پرداخت وبا اشاره به نقش موثر وکلا و حقوق‌دانان درکاهش اختلافات اظهار داشت: حقوق‌دانان و وکلا رسالت مهمی در ایجاد امنیت، آسایش، توسعه عدالت و مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان دارند که باید نقش خود را دراین زمینه پررنگ تر  کنند.

_MG_4804

وی به راه اندازی مرکز داوری حقوقی در بخش‌های مختلف صنفی در استان بوشهر تاکید کرد و گفت: راه اندازی این بخش در استان باعث کاهش اختلافات حقوقی و قضایی می‌شود.

 سالاری با بیان این که حقوق‌دانان زمینه ساز پیشرفت توسعه در ابعاد گوناگون هستند افزود: علم حقوق در همه عرصه‌ها به ویژه درعرصه زندگی و حقوق شهروندی اثرگذار است.
استاندار بوشهر با بیان این که رسالت علم حقوق بسیار مهم است بیان داشت: حقوق‌دانان دراین عرصه نقش تاثیرگذاری می‌توانند داشته باشند به طوری که شاهد کاهش پرونده‌های قضایی و حقوقی در جامعه باشیم.

 وی  مقوله پیشگیری را یک اصل اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد واظهار داشت: پیشگیری از بسیاری آسیب‌ها  در جامعه مهم‌تر از رسیدگی به دعاوی است که نقش حقوقدانان درجامعه پیشگیری از این آسیب‌ها، ناهنجاری ها و صلح و صفا است.

سالاری اظهار داشت: دولت تدبیر و امید بنا دارد از کانون ها و صنوفی که به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی که باری از مسئولیت جامعه را  به عهده  بگیرد و هزینه ای برای دولت نداشته باشد حمایت کند.

 استانداربوشهر انتظام بخشی و سازماندهی به مشکلات و دعاوی را یک  امر مهم دانست  و گفت: داوری باید در سطح  های مختلف جامعه ایجاد شود تا بتوان مشکلات جامعه را قبل از تشکیل پرونده قضایی برطرف شود.

 وی همچنین آموزش حقوق شهروندی با زبان ساده به مردم را امر بسیار مهم تلقی کرد و افزود: حقوق مردم باید با زبان ساده درصنوف و قشرهای مختلف جامعه که با آنها سروکار دارند آموزش داد.

 به گفته ی این مقام مسئول، برای آگاهی بخشی بیشتر و اصلاح ساختارهای مختلف در جامعه، می توان  از طریق کلاس های آموزشی، بروشور و کتابچه های ساده  به مردم  شاهد ختلافات  کمتری باشیم که در این زمینه نقش کانون وکلا بسیار مهم  است.

در ادامه این جشن باشکوه حیدر بحرانی رئیس کل دادگستری استان بوشهر  قول مساعد برای برطرف کردن مشکلات اصلی وکلای استان بوشهر داد.

 همچنین رسول سعادت نیا وکیل پایه یک دادگستری و یکی از شاعران بوشهر نیز قطعه شعری را با محتوای  حقوقی  برای حاضران قرائت کرد.

دکترسیروس شهریاری عضو هیئت مدیره کانون وکلای استان بوشهر که یکی  از سخنرانان این مراسم بود، به تعریف موضوع استقلال وکلا پرداخت و تاریخچه کار وکلا در ایران و ویژگی نهاد وکلا در فرانسه را برای حاضران تشریح کرد

._MG_4817

دکتر غلامحسن افراس یکی  دیگر از اعضای هیت مدیره کانون وکلای استان بوشهر شعری را با محتوای استقلال وکیل مدافع قرائت کرد.

 ضمناً آقای عبدالکریم جمیری نماینده محترم مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به پاس تقدیر از وکلا در این مراسم حضور پیدا کرده بود.

_MG_4803

حسن ختام این جشن اجرای موسیقی محلی گروه لیان بود که شور و حال وصف ناشدنی را برای حضار به ارمغان آوردند.

 شایان توجه است سرپرست گروه موسیقی لیان گفت: گروه موسیقی لیان کاملاً غیرقانونی در بوشهر ممنوع  ازکار شده بود.

محسن شریفیان در سخنان کوتاهی در جشن استقلال وکلا، خطاب به آنان اظهار داشت: در بوشهر به طور غیرقانونی  به ما اجازه اجرای کار نمی دادند و یک نفر می خواست که قانون را بداند و شما قانون را می دانستید و این کار را انجام دادید.

وی با بیان این که کار ما سیاسی نسیت افزود: کار ما فرهنگی و اجرای موسیقی است و حال این که گاهی وقت ها کسی از موسیقی خوشش نمی آید باید از تاریخ گلایه کند و نه این که گروهی را از نان خوردن بیاندازد.

سرپرست گروه موسیقی لیان با بیان این که ما از سر مواضع مان کوتاه نمی آییم افزود: تلاش می کنیم فرهنگ موسیقی که  بخشی از تاریخ استان بوشهر است را حفظ کنیم و برای ما افتخار بزرگی است.

شریفیان در ادامه گفت: «چند وقت پیش به طور اتفاقی با یکی از کسانی که ازاجرای گروه  موسیقی لیان در بوشهر مخالفت می کرد  در پروازهمسفر شدم صادقانه ازش پرسیدم دلیل مخالفت شما با این گروه و ساز«نی انبان» چیست؟ » که سریع جواب داد «این ساز بوشهری نیست.»

_MG_4923-001

وی در ادامه بیان کرد: « به ایشان گفتم نمی دانم چقدرلازم است که یک ساز را بوشهری بدانید، اما حداقل  ۱۷۰ سال از قدمت این ساز می گذرد و آثار و نقاشی های زیادی در کتاب های مختلف  وجود دارد و نویسندگان زیادی از قدمت این ساز در کتاب های خود نام برده اند واین حرف که “نی انبان ” بوشهری نیست غیر منطقی است.»

در پایان محسن شریفیان همچنین از حمایت استاندار بوشهر از هنر موسیقی، مطبوعات و رسانه های استانی و کشوری که در این مدت با  پوشش دادن اخبار گروه موسیقی لیان ما را یاری رساندند تشکر می کنم .

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان بوشهر

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=4136
  • 1557 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای جشن استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل مدافع در بوشهر برگزار شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما