• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

سلسله مباحث آشنایی با داوری (قسمت یازدهم )

  • کد خبر : 25495
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

ابطال رأی داور رأی داور یا داوران قطعی است و اجرای آن با جمع شرایطی بر طرفین داوری الزامی است. مع‌ذالک این امکان وجود دارد که هر یک از طرفین به جهاتی رأی داور را فاقد انصاف، عدالت و یا برخلاف مقررات قانونی تلقی نموده و بخواهد به آن اعتراض نماید. در باب هفتم از […]

ابطال رأی داور

رأی داور یا داوران قطعی است و اجرای آن با جمع شرایطی بر طرفین داوری الزامی است. مع‌ذالک این امکان وجود دارد که هر یک از طرفین به جهاتی رأی داور را فاقد انصاف، عدالت و یا برخلاف مقررات قانونی تلقی نموده و بخواهد به آن اعتراض نماید. در باب هفتم از قانون آئین دادرسی مدنی در خصوص نحوه اعتراض به رأی داور از دو واژه اعتراض و درخواست ابطال استفاده شده و همین موضوع باعث گردیده تا بسیاری این دو را دو راه حل متفاوت تلقی نمایند. برخی نیز واژه اعتراض را مختص اعتراض ثالث به رأی داور و واژه ابطال را مختص طرفین داوری می‌دانند که اگر چنین باشد در صورت اعتراض ثالث محدوده رسیدگی دادگاه دارای وسعت بیشتری است در حالی که در صورت درخواست ابطال دادگاه صرفاً در محدوده ماده ۴۸۹ به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

بر اساس مندرجات ماده ۴۹۲ آئین دادرسی مدنی طرفین می‌توانند ظرف بیست روز از ابلاغ رأی داور به استناد یک یا چند جهت از جهات مندرج در ماده ۴۸۹ درخواست ابطال رأی داور را از دادگاه صلاحیت دار بنمایند. البته مهلت مذکور برای کسانی که مقیم خارج از کشور هستند دو ماه از تاریخ ابلاغ می باشد.
در خصوص اینکه ابطال رای داور صرفا به جهات مصرح وقانونی امکان پذیر است یا جهات دیگری را هم می توان برشمرد اختلاف نظر جدی وجود دارد . برخی به جهت خلاف اصل بودن داوری موارد ابطال را همان موارد هفتگانه مندرج در ماده ۴۸۹ می دانندو برخی هم پارا فرا تر نهاده و جهات دیگری هم بر جهات مذکور افزوده اند .البته هستند حقوقدانانی که معتقدند جهات افزوده شده که به ظاهر در ماده ۴۸۹ نیامده اند هم باتفسیرموسع از بند های هفتگانه قابل پیگیری هستند . به عقیده ایشان طرح دعاوی غیر مستقیم جهت ابطال رای داور نیز وجود دارد به نظر ما علاوه بر جهات هفتگانه رای داور به جهات نامنصوص دیگر هم قابل ابطال خواهد بود . که به طور مفصل در مباحث بعدی به هر یک خواهیم پرداخت .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25495
  • 1064 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سلسله مباحث آشنایی با داوری (قسمت یازدهم ) بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما