• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

مراسم سالروز استقلال کانون وکلا ی دادگستری و روز وکیل مدافع

  • کد خبر : 1841
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۲

به گزارش کمیسیون روابط عمومیِ کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد، مراسم سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در تاریخ ۱۰/۱۲/۹۱ در سالن های وصال و نگار هتل همای شیراز با حضور وکلای دادگستری، پیشکسوتان عرصه وکالت ، ریاست دادگستری کل استان فارس و سایر مقامات اداری و قضایی برگزار […]

به گزارش کمیسیون روابط عمومیِ کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد، مراسم سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در تاریخ ۱۰/۱۲/۹۱ در سالن های وصال و نگار هتل همای شیراز با حضور وکلای دادگستری، پیشکسوتان عرصه وکالت ، ریاست دادگستری کل استان فارس و سایر مقامات اداری و قضایی برگزار گردید.

1
مراسم ساعت ۱۷ روز پنج شنبه با تلاوتِ آیاتی از کلام الله مجید، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سپس خوشآمدگویی به حاضرین توسط مجری برنامه آغاز گردید.

در بخش اول مراسم ، آقای بهنام اکبری رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهکیلویه و بویر احمد با حضور در جایگاه به ایراد سخن پرداختند. ایشان به نمایندگی از هیئت مدیره کانون و جامعه وکلای دادگستری منطقه فارس ضمن خوشآمد گویی به همکاران، حضار و مدعوین ، شصت و یکمین سالروز تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع را تبریک گفتند.

3

بهنام اکبری پیرامون تصویب احتمالی لایحه جامع وکالت رسمی به مبحث استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری پرداخته و بیان نمودند که استقلال دارای دو معنای ساختاری و ماهیتی است ؛ استقلال کانون وکلا مقدمه ای واجب برای استقلال وکیل بوده و صرفاً با استقلال کانونهای وکلای دادگستری به نحو شایسته، به معنای استقلال ماهیتی یا همان استقلال وکیل نائل میشویم. ایشان با ذکر مثالی از قانون اساسی کانادا که یکی از اصول قانون اساسی این کشور اختصاص به استقلال کانونهای وکلا و وکیل دادگستری دارد عنوان داشت که تصویب لایحه جامع وکالت رسمی به نحو موجود، اصل اساسی استقلال را مخدوش نموده و ما را از هدف والای وکالت که دفاع از حقوق حقه آحاد جامعه است دور خواهدکرد.

بهنام اکبری پیرامون استقلال کانونهای وکلا عنوان نمود که امروزه استقلال وکلا در تمامی سیستمهای حقوقی جهان اعم از سیستمهای دموکراتیک و غیره مورد تأکید قرار گرفته و وکیل بدون هیچ گونه فشار و رعب و وحشتی به وظایف وکالتی خود که همانا استفاده از ابزار قانون است می پردازد. وی بیان کرد که منظور از استقلال ، استقلال به معنای مطلق نیست بلکه منظور استقلال نسبی است که تحت حاکمیت قانون می باشد.

wq

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس بیان داشت آنچه ما با آن مخالفیم دخالت است و نه نظارت؛ کما اینکه در حال حاضر نظارتهای متعددی از سوی حاکمیت وجود دارد از جمله تأیید صلاحیت کاندیداهای هیئت مدیره کانون، ترکیب اعضاءکمیسیون نیاز، تأیید شرایط پذیرفته شدگان آزمون ورودی وکالت توسط اداره اطلاعات و مرجعِ تجدید نظر بودن دادگاه عالی انتظامی قضات از آراء دادگاههای انتظامی کانون.
بهنام اکبری با اشاره به مباحث نوین دادرسی عادلانه بیان نمودند که لازمه دادرسی عادلانه آزادی در دفاع است و آزادی در دفاع جز با حضور وکیل دادگستری مستقل که کارشناس و آگاه به قوانین می باشد محقق نخواهد شد. وی اضافه نمود که استقلال وکیل در کنوانسیونهای مختلف از جمله میثاق مدنی وسیاسی، کنفرانس هاوانا و اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد تأکید قرار گرفته که این امر حاکی از اهمیت موضوع و تضمین اجرای عدالت از سوی وکلاست.
رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس طی سخنرانی خود دو پیشنهاد مطرح نمود: درج هفتم اسفند ماه در تقویم رسمی ایران به عنوانِ روز وکیل مدافع و در صورت بازنگری در قانون اساسی اختصاص یکی از اصول قانون اساسی به استقلال کانونهای وکلا و وکیل دادگستری.
ایشان در پایان، همدلی و اتحاد را در اعتلا ی کانونهای وکلا و نیل به اهداف والای این قشر فرهیخته، از مهمترین وظایف امروزه وکلا دانستند.

6

در بخش بعدی مراسم ، دکتر علی مندنی پور ریاست اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با حضور در جایگاه به همکاران و مدعوین خوشآمد گفته و از تمامی کسانی که با قلم، قدم و زبانِ خود در راستای اعتلا ی کانون وکلا ، این نهاد دیرپای مدنی و خدمتگزار مردم گام برداشته اند تشکر ویژه نمودند. ایشان عنوان نمودند در این روز عزیز گرد هم آمده ایم تا خاطره روزی را گرامی بداریم که با همت و تلاش دولتمردان آن دوره رقم خورده و بعد از شصت و یک سال میراثی این چنینی بر جای گذاشته اند. وی اضافه نمود این روز به آسانی بدست نیامده است تا به آسانی از دست برود بسیاری از زحمت کشان این عرصه امروز در میان ما نیستند ولی یاد و نام آنها همچنان باقی است تا بتوانیم در این فضای همدلی گرد هم آئیم و این روز با شکوه را جشن بگیریم.

4

علی مندنی پور پیرامون استقلال کانون وکلا بیان داشتند : استقلال کانونهای وکلا نیاز مبرم جامعه است و به تبع این استقلال است که با همکاری دستگاه قضایی مستقل و مقتدر، دادرسی عادلانه و منصفانه رشد می یابد و در جامعه نهادینه می شود. بهره گیری از نیروهای آگاه ، متخصص و کارآزموده می تواند در شناساندن حقوق مردم و تکالیفشان موثر و جامعه را در دفاع از هویت فرهنگی و تاریخی و رشد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سوق دهد.
ریاست اسکودا نظارت در چارچوب قانون را مقبول دانسته و مخالفت خود را با دخالت صریحاً اعلام داشتند. علی مندنی پور با اشاره به نشیب و فرازهای کسب استقلال از سال ۱۳۱۴ الی ۱۳۳۳ بازگشت به آن زمان را زیبنده ایران اسلامی ندانست . وی از دولتمردان اعم از قوه مقننه، قضائیه و مجریه تقاضا نمودند به نحوی با لایحه جامع وکالت رسمی برخورد شود که استقلال کانونهای وکلا و وکیل لحاظ شده و از هر خدشه ای به دور باشند.
در پایان دکتر علی مندنی پور به نقش رسانه ها خصوصاً رسانه ملی در نمایاندن شأن و جایگاه وکلا و قضات اشاراتی داشته و تأکید نمودند که در ساخت فیلم ها و سریال ها بیشتر به این مهم توجه گردد تا منزلت آنها مورد خدشه قرار نگیرد.

5

در ادامه مراسم دکتر گودرز افتخار جهرمی ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز در جایگاه حاضر و سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع را به حضار تبریک گفتند. ایشان استقلال کانونهای وکلای دادگستری را یکی از ثمرات حکومت ملی و نخست وزیر وقت بر شمردند. وی استقلال وکیل، اجرای عدالت و تضمین دفاع را تابعی از استقلال کانون وکلا دانسته و عدم وابستگی وکلا را ضرورت و مصلحت جامعه برشمردند. دکترگودرز افتخار جهرمی استقلال قاضی و استقلال وکیل را دو رکن اساسی در تحقق عدالت قلمداد کرده و بیان داشتند بدون تردید از این گذر منافعی به مردم و جامعه رسیده و خواهد رسید.
در ادامه ایشان بیان داشتند که در کمیسیون فرعی دولت برخی از مواد نگران کننده که مخل استقلال وکلا بوده تغییر کرده ونوید دادند این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

7

در بخش دیگر مراسم آقای شهرام مختاری نائب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس ضمن خوش آمدگوئی به حضار و مدعوین شصت و یکمین سال استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع را تبریک گفت.
وی گزارش عملکرد کانون را از نگاه هیات مدیره در دوره بیست و هشتم در چند بخش بیان کرد و اظهار داشت : مهمترین دغدغه وکلای دادگستری در چند سال اخیر تنظیم قانون جامع وکالت بوده است.

شهرام مختاری با بیان توضیحاتی به مطرح شدن لوایح و طرحهای متعدد وکالت در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت : متاسفانه با گذشت بیش از شصت سال از استقلال کانون وکلای دادگستری و بر خلاف رویه حاکم در دنیا وکلا هنوز می بایست درگیر حفظ موجودیت و استقلال خود باشند به نحوی که در طرح ها و لوایح مربوطه بعد ازگذشت این مدت طولانی هیچگونه اثری از پیشرفت و توسعه قانون در امر وکالت مانند تخصصی کردن وکالت ، آموزش ضمن کار وکلای دادگستری ، رفع تبعیض و نقائص از قانون صندوق حمایت از وکلا وکارگشایان ، ساماندهی نقل و انتقالات وکلا وکارآموزان ، امکان وکالت موسسات حقوقی ، نحوه مدیریت کانون بر جذب کارآموزان بدون دخالت مقامات قضایی و تاکید قانونی بر این امر که تنها مرجع صلاحیت دار جهت ابطال پروانه وکالت وکلای دادگستری دادگاه انتظامی کانون وکلا می باشد شاهد نیستیم.

10
وی با بیان این امر که استقلال کانون حاصل مجاهدت ها و تلاشهای بسیاری از پیشکسوت تان وکالت است که امروزه در اختیار ما قرار گرفته است یاد آور شد: استقلال در هیچ امری آسان بدست نمی آید و لازم است با سیاست گذاری پویا توسط هیات های مدیره و تلاش و نظارت مستمر جامعه وکلای دادگستری آنرا حفظ نماییم .
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه به لزوم اصلاح ساختار اداری و اجرایی کانون اشاره نموده و از تنظیم نظامنامه مالی و اداری در این کانون خبر داد.وی یادآور شد که در این دوره اصلاحات اداری به سبب قدمت کانون فارس به نحو کامل انجام نگردید هر چند که در این راستا حرکت شده و اقدامات مفیدی در این خصوص صورت پذیرفته است.
وی ساختار اداری و اجرایی کانون را همگرا ندانسته و آنرا عامل مهمی در جهت کاهش قدرت اجرایی برنامه های هیات مدیره دانست.

وی یاد آور شد : مجموعه ساختار اداری و اجرایی کانون به مثابه یک سیستم فعال و زنده زمانی قادر به ایفای وظایف مربوطه است که در ساختار سازمانی دچار گسست نباشد و مجموعه ارگانهای اداری نظیر هیات رئیسه ، هیات مدیره ، کمیسیونها ، مدیریت داخلی و کارمندان اداری و اجرایی همگرا باشند و دچار مشکلات تداخل وظایف کاری و روشن نبودن چگونگی انجام تکالیف اداری نباشند.وی اشاره کرد که سازمان اداری کانون به جهات مختلف علی رغم زحمات زیاد کارمندان اداری و اعضای کمیسیونها دارای راندمان پایینی است در حالیکه از حیث بودجه و امکانات اولیه امکان فعالیت های موثر بیشتری وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش هیات مدیره در جهت بازسازی جایگاه عمومی وکیل و کانون وکلا در جامعه پرداخت و اظهار داشت : از وکلا و کانونهای وکلای دادگستری حضور موثر و ملموس در مسائل حقوقی جامعه بخصوص دفاع از حقوق و منافع کشور و مردم انتظار می رود در غیر اینصورت زمینه خدشه به حیثیت وکیل و کسر اعتبار آن در جامعه بیشتر خواهد شد.
وی یادآور شدکه ورود به جریانات سیاسی و احزاب و تشکلات منظور نیست چرا که ماهیت کانون صنفی است و محلی برای انعکاس دیدگاههای سیاسی نمی باشد بلکه هدف هیات مدیره آنست که شخصیت کانون باید از حیث حضور در مسائل اجتماعی یک شخصیت زنده باشد و نه منفعل .

14

وی اظهار نظر جامعه وکلا را در خصوص مسائلی همچون بررسی حقوقی حق داشتن تکنولوژی هسته ای ، تقسیم دریای خزر ، مالکیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس و سایر اموری که با منافع عمومی جامعه مرتبط است را با توجه به حساسیت افکار عمومی جامعه بسیار مثبت ارزیابی کرد و نتیجه آنرا کسب اعتبار و احترام برای جامعه وکالت دانست.وی همچنین از ایجاد کلینیک های حقوقی به منظور آموزش عمومی حقوق به اصناف یاد کرد و توضیح داد که این امر سبب می شود تا کانون علاوه بر اینکه رابطه نزدیک تری با مردم و شهروندان پیدا کند در آگاه سازی حقوقی جامعه و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم و تعامل مثبت با دادگستری استان نیز نقش موثر خود را ایفا نماید.
شهرام مختاری جوان گرائی و همکاری گروهی را در این دوره هیئت مدیره ، در افزایش ضریب موفقیت آن پر اهمیت تلقی کرده و بیان داشت : از آنجا که تصدی امور هیات مدیره و کمیسیونها بر مبنای رابطه استخدامی نیست حضور هر چه بیشتر وکلای علاقمند ضریب موفقیت برنامه های هیات مدیره را افزایش می دهد.
نایب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس تنظیم نظامنامه آموزش ضمن کار وکلای دادگستری ، برگزاری کارگاههای آموزشی بصورت ماهانه جهت آموزش حضوری و انتشار گاهنامه آموزشی کانون را در جهت آموزش غیر حضوری به وکلای دادگستری از عملکرد های مثبت این دوره هیات مدیره دانست .
شهرام مختاری با ارائه آماری از امور مالی و حسابداری کانون از ابتدای دوره بیست و هشتم تا به امروز اشاره نمود : از ابتدای دوره تا کنون سپرده های کوتاه مدت کانون ۶۱ درصد افزایش ، سپرده های بلند مدت ۲۱ درصد افزایش و ارزش اسمی دارائیهای کانون شامل زمین، ساختمان و اموال ۸۳۱ درصد افزایش داشته است و همچنین نقدینگی ابتدای دوره در حسابهای جاری ۷۵ درصد کاهش را نشان می دهد و این به این معناست که این وجوه یا سرمایه گذاری شده است و یا به حسابهای سپرده انتقال یافته است.
در پایان وی یاد آور شد که در جشن استقلال امسال جای دونفر خالیست آقایان امیر اسلامی و افشین یداللهی و بخاطر داشته باشیم که این دونفر به دلیل دفاع از مو کلین خود در بند هستند .

8

در بخش بعدی مراسم با استقرار هیات مدیره در جایگاه با رونمائی از تمبر یادبود دکتر گودرز افتخار جهرمی از مقام علمی استاد به پاس سالها فعالیت در امر آموزش و امور اجرایی تجلیل بعمل آمد .

15

در ادامه مراسم به پاس زحمات خانم الهام کاتوزیان در بخش روابط عمومی کانون هیات مدیره از ایشان قدردانی نموده و هدیه ای به رسم یادبود به وی تقدیم شد.

9

آخرین بخش مراسم شصت و یکمین سال استقلال کانون وکلای دادگستری با اجرای موسیقی و پذیرایی از همکاران وکیل تا ساعت ۲۱ ادامه داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=1841
  • 1537 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مراسم سالروز استقلال کانون وکلا ی دادگستری و روز وکیل مدافع بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما