• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
19
به میزبانی کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد

مشروح افتتاحیه سی و سومین همایش سراسری اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران

  • کد خبر : 26547
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
مشروح افتتاحیه سی و سومین همایش سراسری اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران
سی و سومین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به میزبانی کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۲۲ شروع به کار کرد.

بسمه تعالی

مراسم افتتاحیه سی و سومین همایش سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

سی و سومین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به میزبانی کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویر احمد در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۲۲ شروع به کار کرد. مراسم افتتاحیه در سالن همایش همایش رازی دانشکده فنی مهندسی شیراز  با حضور اعضای هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور، مسئولین اتحادیه و جمعی از مسئولین دولتی آغاز و پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سخنرانان به شرح زیر به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا مجری همایش اعلایی  – ضمن عرض خیر مقدم خدمت حضار و مدعوین، توضیحاتی درباره برنامه های آتی همایش ارائه داد.

رییس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد ضمن خوش آمد گویی به حضار و مدعوین گفت: سی و سومین همایش اتحادیه در شرایطی در شیراز آغاز میشود که کانون وکلای دادگستری شصت و هفتمین سال استقلال را پشت سر می‌گذارد ولی متاسفانه نهاد وکالت در معرض چالش است به نحوی که محور اصلی این همایش مختص به مقابله با آنها شده است.

هومان پارسا ادامه داد:کانون وکلای دادگستری نهادی مردمی، مستقل و خودگردان است که به حاکمیت و دولت وابسته نیست و غنی از سرمایه معنوی است.خدماتی که کانون وکلای دادگستری به مردم و دولت ارائه میدهند بدلیل رسانه‌ای نشدن مغفول می‌ماند.

این وکیل دادگستری با اشاره به آمار وکالت معاضدتی گفت: در زمینه حمایت از احاد جامعه نیز کانون وکلای دادگستری فعال است اما هیچ رسانه‌ای فعالیت کانون وکلای دادگستری را تبیین نمی‌کند.

رئیس هیأت مدیره کانون وکلای استان فارس خاطر نشان کرد: مردم باید از فعالیت کانون وکلای دادگستری آگاهی داشته باشند متاسفانه کانون هر روز مورد هجمه است و پیاده نظام دشمن معرفی می‌شوند درحالی که کانون وکلای دادگستری حامی حقوق جامعه است در قضیه برجام وکلای دادگستری چقدر تلاش کردند انوقت ما پیاده نظام دشمن هستیم یا کسانی که می‌خواهند با نشان دادند این موضوع برای رسانه بیگانه خوراک تهیه کنند

وی ادامه داد: شنیده‌ایم مقامات با استفاده از استقلال کانون وکلا زمینه و بستر جذب سرمایه گذاری را فراهم می‌کنند و ما همین باور را داریم که کانون وکلای مستقل در این زمینه موثر است اما سوال این است چرا کانون وکلای دادگستری در داخل تخریب میکنند. کانون وکلای دادگستری را انحصار گر میخوانند اگر کانون وکلای دادگستری و نهاد وکالت داعیه استقلال دارد و حذف ظرفیت را یک ضایعه میداند این انحصار گری است؟ اینکه وکلای دادگستری با آیین نامه خلاف قانون که در هیچ مرجعی قابل ابطال نیست مخالف است انحصارگری است، مخالفت با تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری انحصار زدایی است نه انحصار گری

وی در ادامه با بیان اینکه چالش دیگری که امروز بعد از گذشت بیست سال رنگ بویی تازه پیدا کرده است مرکز مشاوران قوه قضائیه است تشریح کرد: مرکز مشاوران قوه قضاییه که یک نهاد موازی است یک پیوند ناموزون است. ما قانون تشکیل دادگاه عمومی انقلاب را به یاد داریم عوارض حذف دادسرا را به یاد داریم که وکلای دادگستری معترض ان بودند و امروز هم کانون وکلای دادگستری به وجود نهاد موازی اعتراض دارند زیرا پیش بینی می‌کنند این موضوع استقلال کانون وکلا به چالش کشیده می‌شود و تنها نهاد مدنی و قدیمی کشور در عرصه وکالت را به نابودی خواهد کشید.

معاون قضایی دادگستری کل استان فارس در ابتدای بحث گفت: قوه قضائیه در آستانه تحول قرار دارد. تمام هم و غم مسئولان آوردن طرحی نو و نگاه نو داشتن به ساختار و عملکرد قوه است و سعی دارند قوه قضائیه را تقویت کنند. در این راه خط قرمزی نیست و ثمرات و آثار آن را مردم می‌بینند. نجیبی با بیان اینکه در قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه احیا حقوق عامه است و تلاش‌های خوبی در این راه شده است خاطر نشان کرد: گمان ما این است که احیا حقوق عامه فقط با تصمیمات قضایی میسور نیست و به زعم من مجموعه وکلای محترم از ارکان اصلی احیا حقوق عامه هستند در این راه ما  نقطه مقابل وکلا نیستیم بلکه همکار شما هستیم که به نظر مقدس ترین وظیفه وکلا است

این مقام قضایی با بیان این موضوع که شما وکلا باید کمک کنید تا قوه قضائیه در راه احیا حقوق عامه قدم بردارد تاکید کرد: شما هم بی واسطه وکیل ملت هستید و در احیا حقوق عامه نقش دارید یکی از کارکرد های قوه قضائیه دسترسی آسان به وکیل است و دولت باید دسترسی برای افراد بی بضاعت را فراهم کند البته کانون ها در زمینه وکالت معاضدت و تسخیری کار می‌کنند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با ابراز این موضوع که دغدغه مسئولان نهاد وکالت را شنیدیم که بر نگرانی ما هم افزود گفت:  وکلا یک خواسته به حق دارند و آن استقلال کانون وکلا دادگستری است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی که وکلای ملت هستند و با شغل شما سنخیت دارند در آنجا پیگیر حق و حقوق وکلا خواهند بود.

وی بااشاره به تخریب‌هایی که علیه نهاد صورت می‌گیرد گفت: جای تاسف است به وکلا بگوییم پیاده نظام دشمن کدام یک از آقایانی که به وکلا برچسب می‌زنند گامی در راه استقلال کشور برداشتند. مدتهاست به وکلا اتهام می‌زنند پیاده نظام دشمن هستند اما نگرانیم جریانی پیش بیاید و افرادی به نهادهای مدنی مرجع لطمه بزنند و دیگران را متهم کنند که خود در صدد از هم گسستگی انسجام ملی باشند، متاسفانه عده‌ای تریبون امن دارند و به همه می‌تازند و به کسی پاسخگو نیستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد مسائلی هستیم که افراد اتهام زننده به کانون گاهی با دشمنان ملت هم صدا هستند و گاهی جلوتر از آن هستند.کانون وکلای دادگستری نهاد مستقل است اما در داخل شاهد موازی سازی با آن هستیم و استقلال آن تضعیف می‌شود از این قسم دوگانگی ها زیاد می‌بینیم.

وی با ذکر این مهم که من به پاک دست بودن کانون وکلای دادگستری اعتقاد دارم بیان کرد: صدا و سیما مدتی است در جهت تخریب این نهاد برآمده است من نگران این مسائل هستم اگر بی اعتمادی به نهادها بیشتر شود بر منافع ملی تاثیر منفی دارد این اهداف را با کارهای پوپولیستی پیش می‌برند اینها دنبال گرفتن استقلال نمایندگان مجلس هم هستند اگر بنابر بر شفافیت رای است باید همه آرا از جمله آرای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی امنیت ملی هم شفاف باشد.

پارسایی افزود: مردم فریبان می‌خواهند به بهانه ایجاد شغل، استقلال کانون وکلا دادگستری را زیر سوال ببرد به بهانه اشتغال وکالت را زیر سوال ببرند و این خطرناک است. امیدواریم دوستان قوه قضائیه استقلال قوه قضائیه را به رسمیت بشناسند اجازه ندهند موازی کاری ادامه یابد وجود نهاد موازی با کانون وکلا در قوه قضاییه تعارض منافع به وجود می‌آورد.

نماینده مردم شیراز اذعان کرد: ما در مجلس فراکسیون حقوق شهروندی تشکیل داده‌ایم در آنجا باید به مجلس کمک کنید رسیدگی به حقوق شهروندی هزینه دارد اما وکلای شجاع کم نداریم خواهش میکنم کانون وکلای دادگستری در کنار ما و در این فراکسیون به ما کمک کند.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلا دادگستری ایران با اشاره به رویکردهای نهاد وکالت و چرایی مهم بودن استقلال کانون وکلا دادگستری گفت: بانکی مون در اجلاس IBA گفت اگر حاکمیت قانون نباشد آزادی بیان، استقلال قوه قضائیه و استقلال کانون وکلا و توسعه پایدار در آن نیست.

شهبازی نیا با اشاره به موقعیت شبه جزیره کره خاطر نشان کرد: احتیاج به توضیح نیست در شبهه جزیره کره دو کشور وجود دارد کره جنوبی که مسیر پیشرفت را طی کرده است و کره شمالی که در فقر به سر می‌برد تنها تفاوت این دو در حاکمیت قانون است

این وکیل دادگستری افزود: یک نظرسنجی ۳۰ سال پیش در کل دنیا برگزار شد و عناصر حاکمیت قانون را از آنها پرسیدند و استقلال قضایی و استقلال کانون وکلا هر دو بیشترین توجه را به خود جلب کرده است من فکر میکنم برای استقلال قضایی مهمترین یاری رسانان وکلا هستند. ما فکر می‌کنیم استقلال وکلا حق عامه است و در قانون اساسی در بخش حقوق ملت به رسمیت شناخته شده است. حفظ استقلال کانون وکلا به خاطر ملت است نه وکلا.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم برای استقرار مردم سالاری چاره‌ای جز استقلال کانون وکلا نیست و اقدامی خلاف آن برخلاف امنیت ملی است و در مقابل آن دفاع میکنیم ما سیاسی نیستیم اما منافع ملی برای ما مهم است،گفت: وکلا سربازان کشور و منافع ملی هستند حفظ ارزش مردم سالاری وظیفه ماست اینکه به ما بگویند پیاده نظام دشمن نتیجه‌ای جز یاس ملی ندارد. نهاد وکالت سعی می‌کند کارهای اجتماعی و روابط عمومی خود را ارتقا دهد. مردم نگاه منفی به وکلا ندارند عموم مردم جایگاه وکلا را می‌دانند متاسفانه برخی رسانه‌ها که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند نهاد وکالت را مورد حمله قرار میدهند و این بی اعتبار کردن‌ها بزرگترین ضربه به منافع ملی است انگیزه آنها مشخص نیست.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: از تحول قوه قضائیه و مبارزه با فساد آن استقبال می‌کنیم این کار مورد حمایت کانون وکلای دادگستری است زیرا کانون به فکر مردم است اگر واقعا می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم متحول شویم باید قانون مدار باشیم بنابراین اگر قوانین کشور را با آیین نامه دور بزنیم با فساد ستیزی سازگار نیست. ما باید از تحول در قوه قضاییه آگاه باشیم مگر می‌شود جامعه ۶۰ هزار نفری وکلا در جریان تحول در قوه قضاییه نباشند وکلا یک رکن تحول در قوه قضاییه هستند

وی ادامه داد: وکلا را متهم میکنند به انحصار اما این بهانه‌ای برای ضربه زدن به استقلال است. مساله ظرفیت نیست می‌خواهند سلب استقلال کنند برای همین اول سعی میکنند چهره این نهاد را خراب می‌کنند، ما هرسال آزمون برگزار کردیم و جذب وکیل کردیم این چه انحصارگرایی است ؟ابتذالی که گریبان آموزش رشته حقوق را گرفته است مشکل ساز شده است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه این نهاد دستاورد تاریخی و تکمیل کننده مشروطیت در ایران است نباید آسیب ببیند، گفت: در کشور ما چندین قانون در مورد وکالت وجود دارد و ما معتقدیم در مورد وکالت قانون گذاری بیش از حد نباید داشته باشد فقط باید در مورد تضمین استقلال آن قانونگذاری کند و مسائل داخلی آن باید به عهده خودش باشد.

وی با اشاره به مسایل مربوط به برگزاری آزمون مرکز مشاوران گفت: نمی‌شود نهاد وکالتی را با آیین نامه به وجود آورد باید این انحرافات کنار گذاشته شود نمایندگان مجلس مانند ما وکیل هستند و قسم خوردند ما بیش از همه از نمایندگان مجلس توقع داریم استقلال کانون وکلا مساله صنفی نیست.

وی ادامه داد: همچنین از قضات محترم هم توقع داریم گرفتن استقلال وکیل موجب سلب استقلال قاضی می‌شود و به نظر میرسد هدف غایی اینها همین است همبستگی قوه قضائیه و مجلس موجب حاکمیت قانون است

شهبازی‌نیا تاکید کرد: ما اداره آیین نامه ای قوه قضائیه را قبول نداریم تا جایی که بتوانیم زیر بار نمی‌رویم نباید مجلس را دور زد نهاد وکالت در این زمینه نگرانی دارد قوه قضائیه باید به این دغدغه‌ها توجه کند نگذارد جمعیت وکلا دلزده شوند عزیزان به گونه‌ای رفتار کنند که بفهمیم همه در یک کشتی هستیم و همه یک مقصد داریم.

مراسم تجلیل از تیم های اول تا سوم مسابقات فوتبال کانون های وکلا در حاشیه سی و سومین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای داگستری ایران به عمل آمد.

تجلیل از وکیل قاسم کمیلی به مناسبت زحماتی که برای اتحادیه متقبل شده اند در حاشیه سی و سومین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به عمل آمد.

وکیل قاسم کمیلی در راستای این تجلیل گفت: با سلام خدمت همکاران گرامی من واقعاً شایسته مواردی که مطرح شد نبودم خواستم خدمتی کرده باشم و حداقل اندوخته های که دارم در خدمت نهاد وکالت باشد، در مورد زندگی حرفه ای وکالت خودم را مدیون دو بزرگوار می دانم که در بین ما نیستند اما اندیشه و تفکر و آنچه ساخته اند در نهاد وکالت جاری و ساری است مرحوم داوود فاطمی ابهری که سالها قائم مقام کانون مرکز بودند و مرحوم استاد بهمن کشاورز امیدوارم یاد هر دو گرامی باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:وقتی کلمه‌ای در زبان شناسی به وجود می‌آید یعنی اول معنای آن وجود داشته است و بعد لفظ به وجود آمده است اگر به متون ما نگاه کنید بعضی کلمات داریم که در گذشته نبوده است چون معنای آن نبوده است

مسعود رضایی  ادامه داد:کلمه وکیل و وکالت در هر متنی از گذشته تا به حال و در متون دینی و فلسفی وجود دارد و ارزشش هیچ وقت از بین نرفته است. در قرآن هم بارها از کلمه وکیل اسم آورده شده است به نماینده مجلس هم می‌گویند وکیل. وکیل از موکل خود باید دانا تر باشد ما بیشتر نماینده مردم در قانون گذاری هستیم اما شما بصیر و آگاه هستید لفظ وکیل بیشتر شایسته شما است.

وی افزود: من نمی خواهم با لفظ بازی کنم باید وکیل و وکالت مستقل باشد زیرا باید واقعیت را بنمایاند. استقلال کانون به معنی خروج کانون وکلا از حاکمیت نیست.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=26547
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1501 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح افتتاحیه سی و سومین همایش سراسری اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما