• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

مطبوعات وسیله مطمئنی برای کانون‌هاست

  • کد خبر : 3242
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰

تحول مثبت از دیدگاه ما آن است که استقلال کانون و وکیل بیش از پیش حفظ شود و توسعه یابد و در عین حال نظارت عالیه- بدون دخالت- قوه قضاییه وجود داشته باشد. هر تحول مثبتی و پیشرو و نوآوری‌ای باید در این محدوده مورد نظر قرار بگیرد و چنین نیز خواهد بود. یکی از […]

تحول مثبت از دیدگاه ما آن است که استقلال کانون و وکیل بیش از پیش حفظ شود و توسعه یابد و در عین حال نظارت عالیه- بدون دخالت- قوه قضاییه وجود داشته باشد. هر تحول مثبتی و پیشرو و نوآوری‌ای باید در این محدوده مورد نظر قرار بگیرد و چنین نیز خواهد بود. یکی از گام‌هایی که باید برداشته شود ارتباط هرچه بیشتر با سازمان‌های بین‌المللی وکــلا است

اعتماد / با پایان دوره دکتر علی مندنی‌پور در ریاست اتحادیه سراسری کانون‌ها وکلا، بهمن کشاورز رییس جدید اسکودا شد. بهمن کشاورز همواره ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته و هر جا با مساله‌یی حقوقی مواجه بوده‌ایم، توانسته است کارشناسی کند. او پیش از این هم تجربه ریاست کانون را داشته است. به سراغ کشاورز رفتیم تا ببینیم اولویت‌های او در ریاست دو ساله‌اش بر اسکودا چه خواهد بود. کشاورز می‌گوید از نگاه تحول‌خواهانه در اسکودا استقبال خواهد کرد و تحول مثبت را حفظ و توسعه بیشتر استقلال کانون و وکلا می‌داند.

به دنبال مسائل و نگرانی‌هایی که سال گذشته برای اسکودا پیش آمد در مصاحبه‌یی که با آقای مندنی‌پور داشتیم ایشان دستاورد اسکودا را در این سال‌ها «به دست آوردن نظم پایدار» عنوان کرد. شما به عنوان ریاست جدید اسکودا دستاورد این نهاد را طی آن سال‌ها چه می‌دانید؟

با تشکر از اینکه زحمت را بر خود هموار کردید. از توجه شما و همکاران محترم‌تان به وکالت و امور وکلا هم سپاسگزارم. مهم‌ترین دستاورد اسکودا طی این سال‌ها ایجاد ارتباط دایمی و مثمر و سازنده بین همه کانون‌های وکلا بوده که اینک به ۲۳ کانون رسیده است و باید توجه داشته باشیم که بیش از این کانون‌ها با اینکه مسائل مشترکی داشتند از هم بی‌خبر بودند. از سال ۱۳۷۶ یعنی پس از تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت که به موجب آن کانون‌های متعددی به تدریج با جمعیت کم و امکانات محدود تشکیل شدند این مساله به شکل مساله‌دار‌تری ظاهر شد. اگر اسکودا وجود نمی‌داشت اینک با ۲۳ کانون در ۲۳ استان مواجه بودیم که هرچند مجموعا دربرگیرنده ۴۵ هزار نفر وکیل و کارآموز هستند ولی هر یک به طور مجرد و جداگانه به فعالیت اشتغال داشتند اما اینک بزرگ‌ترین مجموعه منسجم صنفی و حرفه‌یی در ایران محسوب می‌شوند.

واضح است وجود این حالت خاص یعنی همبستگی از یک سو باعث شده است کانون‌های وکلا بتوانند مسائل مشترک خود را با یکدیگر حل کنند و قادر باشند در مقابل مشکلات و خطراتی که جامعه وکالت را تهدید می‌کند یا ممکن است تهدید کند عکس‌العمل منطقی گروهی و همانند نشان بدهند. این اتحاد و یگانگی از جنبه‌های دیگر نیز می‌تواند موثر و مفید باشد که هست.

چه برنامه‌هایی برای آینده اسکودا در نظر دارید؟

به گمان من برنامه‌های اسکودا همان است که در ماده یک اساسنامه آن تحت عنوان اهداف بیان شده است و در قسمت اول آن آمده است. اهداف اسکودا عبارت است از ایجاد همسویی و هماهنگی کانون‌ها در امور ذیل و سپس این اهداف در ۱۰ بند شمرده شده که طبعا به حسب مقتضیات زمانی ممکن است این اولویت‌ها تغییر کند و در عین حال همه این عناوین به طور موازی پیگیری می‌شود.

در حال حاضر نخستین اقدام یا پیگیری چه خواهد بود؟

در حال حاضر نخستین دلمشغولی و مهم‌ترین کار موضوع لایحه وکالت و طرح جامع وکالت است که اولی اینک در دولت وجود دارد و دومی در مجلس و کمیسیون قضایی مطرح است. بر مبنای بند ب ماده ۳ تدوین و پیشنهاد و اصلاح و تغییر قوانین وکالت یکی از اهداف اسکوداست که از قوه به فعل درآمده، کانون‌های وکلا در حدی که به آنها مجال داده شده فعال بوده و پس از این هم هستند و می‌خواهند که مجال و زمینه و امکان لازم را هم ایجاد کنند. این موضوع به دنبال خود بند پ است که ایجاد هماهنگی بین کانون‌ها در ارتباط با قوای سه‌گانه است زیرا ترتیب دادن، تنظیم و تصویب قانون برای وکالت مستلزم هماهنگی با هر سه قوه است که البته همواره مد نظر و در جریان بوده و امیدوارم روند آن را بتوانیم سریع‌تر و عمق آن را بیشتر کنیم.

اولویت‌های دیگر اسکودا چه خواهد بود؟

مسائل مربوط به آموزش کارآموزان و حتی آموزش حین کار وکلا و بررسی و پیش‌بینی تغییرات ساختاری و اداری کانون‌ها در محدوده قانون و آیین‌نامه‌های موجود و همین طور حمایت از حقوق فردی و جمعی وکلای دادگستری و کارآموزان و ارائه طرح‌های لازم برای تحصیل و تامین حقوق دفاعی شناخته شده اشخاص اهداف اسکودا برشمرده می‌شود که قطعا از برنامه‌های ما در دو سال آینده خواهد بود.

یکی از مسائلی که همکاران وکیل درباره اسکودا مطرح می‌کنند این است که اسکودا و حتی کانون باید از نگاه‌های تحول‌خواهانه استقبال کند و از فضای سنتی فاصله بگیرد، در دوره جدید ریاست شما این امر چقدر تامین خواهد شد و نظر شما در این باره چیست؟

از آنجا که جهان در حال تحول است موضوع دانش حقوقی و وکالت هم به تبع این حالت ناچار باید متحول شود و تردیدی نیست که اسکودا نیز همچون سایر نهادها و موسسات باید به استقبال تحولات برود و قطعا هدف ما نیز در دو سال پیش رو جز این نخواهد بود. البته باید ابتدا در تلقی تحول به توافق برسیم. تحول مثبت از دیدگاه ما آن است که استقلال کانون و وکیل بیش از پیش حفظ شود و توسعه یابد و در عین حال نظارت عالیه- بدون دخالت- قوه قضاییه وجود داشته باشد. هر تحول مثبتی و پیشرو و نوآوری‌ای باید در این محدوده مورد نظر قرار بگیرد و چنین نیز خواهد بود. یکی از گام‌هایی که باید برداشته شود ارتباط هرچه بیشتر با سازمان‌های بین‌المللی وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری با کشور‌ها و مجامع بین‌المللی است که در بند (هـ) اهداف اسکودا آمده است.

از آنجایی که خود شما هم روزنامه‌نگار حقوقی محسوب می‌شوید و ارتباط مستمری همواره با رسانه‌ها و مطبوعات داشته‌اید برای بخش تقویت روابط عمومی اسکودا و حفظ رابطه این نهاد با رسانه‌ها و ارتباط دوسویه‌اش با رسانه‌ها چه تدابیری پیش‌بینی می‌کنید؟

آنچه گفتید بسیار مهم است و حتما مورد توجه اسکودا هم خواهد بود. در سازمان و ساختار اسکودا چیزی به اسم هماهنگ‌کنندگان پیش‌بینی شده است که یکی از مصادیق هماهنگ‌کننده روابط عمومی است و صرف نظر از آن در جهات مختلف هماهنگ‌کنندگانی پیش‌بینی شده است و اطلاعات و مسائل آنها را می‌گیرند یا جمع‌آوری می‌کنند تا بتوانند از طریق رسانه‌ها با آنها و مردم در میان بگذارند.

مطمئنا سعی خواهد شد بحث روابط عمومی اسکودا با رسانه‌های به ویژه مکتوب تقویت شود. توجه کنیم کانون‌های ما در وهله اول وسیله مطمئنی جز مطبوعات ندارند. به این مساله نیز از قبل اقرار داشته‌اند و توجه کرده‌اند. یادآوری می‌کنم که اگر در دو سال اخیر تا حدی مساله مسکوت مانده است و حرکت جدی وجود نداشته شاید از این جهت بوده که در دو سال اخیر اسکودا با مسائلی که ناخواسته بود و منشا و علت هیچ ارتباطی با اسکودا نداشت، درگیر بود و نیروی خیلی زیادی از تشکیلات برای حل و فصل مسائل صرف شد که جز یک سوءتفاهم چیز دیگری نبود.

برگرفته از روزنامه اعتماد – یکشنبه ۱۲/۸/۱۳۹۲

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=3242
  • 1412 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مطبوعات وسیله مطمئنی برای کانون‌هاست بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما