• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

میزان حال فعلی افراد است

  • کد خبر : 4007
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) گفت: اینکه افراد یک حرفه خاص – آن هم وکالت دعاوی – ناچار باشند مدیران خود را از میان کسانی انتخاب کنند که مرجع دیگری به آن‌ها معرفی می‌کند، بسیار تامل‌ برانگیز است. بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بار دیگر نتایج […]

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) گفت: اینکه افراد یک حرفه خاص – آن هم وکالت دعاوی – ناچار باشند مدیران خود را از میان کسانی انتخاب کنند که مرجع دیگری به آن‌ها معرفی می‌کند، بسیار تامل‌ برانگیز است.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بار دیگر نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان عضویت هیات مدیره کانون وکلا اعلام شد و همه دست‌اندرکاران و وکلا را شگفت‌زده و متحیر کرد.

وی افزود: البته یکی از ویژگی‌های ما این است که از رویداد و روندی که تکرار می‌شود، هر بار شگفت‌زده می‌شویم. گفته شده است که اعلام این فهرست به منظور رعایت مهلت دو ماهه جهت پاسخگویی بوده و فهرست دیگری در راه است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ادامه داد: به عبارت دیگر شنیده شده که ممکن است ۲۹ نفری که احراز صلاحیت نشده‌اند، متعاقبا احراز صلاحیت شوند. امیدوارم چنین باشد و نه اینکه از افراد باقی‌مانده نیز در فهرست بعدی، تعدادی فاقد صلاحیت اعلام شوند.

کشاورز اظهار کرد: واقعیت این است که موضوع احراز صلاحیت چه در این انتخابات و چه در انتخابات مراجع دیگری که در مورد آن‌ها انتخاب مطرح است، همواره با بحث و تامل بسیار توام بوده است. البته اینکه برای ورود به حرفه‌ خاص، ویژگی‌هایی لازم باشد، محل بحث نیست و در همه جای دنیا چنین است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه سازمان ملل متحد در هاوانا مورخ ۱۹۹۰ که برای کشور ما نیز لازم‌الاجرا است، مقرر کرده که وکلای دعاوی، سازمان اداره کننده خود را خود انتخاب کنند و مدیران آن را خود برگزینند. موارد دیگری نیز در این مصوبه آمده که فعلا مورد بحث ما نیست اما همه آن موارد حکایت از لزوم مستقل بودن کانون وکلا و به تبع آن وکلای دادگستری دارد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری افزود: همچنین میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که با توجه به ماده ۹ قانون مدنی ما به لحاظ تصویب به وسیله پارلمان وقت، اعتبار قانون داخلی ما را دارد، در بحث دادرسی منصفانه، استفاده از وکیل را از ارکان این گونه دادرسی دانسته است و منظور از وکیل، چنان وکیلی است که اوصاف ضبط شده در مصوبه هاوانا را داشته باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر حق دفاع موضوع اصل ۳۵ قانون اساسی یکی از حقوق اساسی مردم ایران و اگر این حق باید به وسیله کسانی اعمال و ایفاء شود که اوصاف ایشان بر استانداردهای جهانی وکیل منطبق باشد و اگر این اوصاف همان است که در مصوبه هاوانا آمده آنگاه وجود یک کانون وکلای مستقل و خودگردان شرط تحقق دادرسی منصفانه و حق دفاع تلقی خواهد شد و مآلا منع وکلا از انتخاب کسانی که اوصاف وکالت را دارند و ویژگی‌های مثبت اضافی دیگر هم در برخی از ایشان دیده می‌شود، به عنوان نمایندگان‌شان خدشه بر دادرسی منصفانه و حق دفاع خواهد بود.

کشاورز گفت: در عین حال این سوال هم مطرح است که چگونه ممکن است فردی که فرزند یکی از برجسته‌ترین روحانیون مجاهد و سیاستمدار است که شخصا دو بار کاندیدای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری بوده و چند بار نیز در هیات مدیره کانون وکلای مرکز حضور داشته و سال‌های دراز استاد دانشکده حقوق و داور ایران در مراجع بین‌المللی بوده است، ناگهان صلاحیت خود را برای انتخاب شدن در هیات مدیره کانون وکلا از دست بدهد؟ و یا جوان بسیار با استعداد پیشین دانشکده حقوق دانشگاه تهران که تقوا و تعهد مذهبی او مورد تایید همگان است و دوره پیش با بالاترین رای به عضویت هیات مدیره کانون مرکز وارد شده، ناگهان فاقد صلاحیت شود؟

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه این قبیل ملاحظات و چراها را برای بسیاری از کسانی که فعلا تایید صلاحیت آن‌ها اعلام نشده می‌توان مطرح کرد، گفت: در عین حال هرچند قبول داریم “میزان حال فعلی افراد است” اما تغییرات و تغیرات مکرر در زمینه احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها در مورد فرد واحد را چگونه می‌توان به وضوح به نحوی که افراد عادی مثل اینجانب متوجه می شوند، تعبیر و تفسیر کرد؟

این وکیل دادگستری در پایان گفت: به هر حال اینجانب همیشه از قضاوت در خصوص افراد و اشخاص دوری می‌گزینم و مواردی از این قبیل باعث می‌شود از این دوری گزیدن احساس آرامش و خوشحالی بیشتری کنم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=4007
  • 1259 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای میزان حال فعلی افراد است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما