• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

نجفی‌توانا: سلامت رفتار و پایبندی به حقوق شهروندی دکتر آخوندی الگو باشد

  • کد خبر : 25234
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به درگذشت دکتر محمود آخوندی، توجه به حقوق شهروندی را از ویژگی‌های مهم این حقوقدان دانست. علی نجفی‌توانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مرحوم دکتر محمود آخوندی از قضات قدیمی بسیار خوش نام، اهل مطالعه و مستقل بود که به امر تدریس […]

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به درگذشت دکتر محمود آخوندی، توجه به حقوق شهروندی را از ویژگی‌های مهم این حقوقدان دانست.

علی نجفی‌توانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مرحوم دکتر محمود آخوندی از قضات قدیمی بسیار خوش نام، اهل مطالعه و مستقل بود که به امر تدریس نیز اشتغال داشت.

وی افزود: محور اصلی فعالیت مرحوم آخوندی قضاوت بود، اما به دلیل تخصص وی در حقوق جزا، در رشته آیین دادرسی کیفری به انجام تحقیق، مطالعه، نوشتن مقالات سخنرانی‌ها تدریس و راهنمایی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی نیز اشتغال داشت.

رئیس کانون وکلای مرکز گفت: از ویژگی‌های استاد آخوندی که باید او را از محققین بسیار فعال در امر تدوین کتب آیین دادرسی کیفری تلقی کرد، استقلال نظر و تبعیت از اصول در زندگی کاری و شخصی بود.

وی تصریح کرد: دکتر آخوندی اهل سیاست نبود و هرچند مانند هر فعال علمی، صاحب اندیشه سیاسی بود اما سعی می کرد که در دیدگاه‌ها از اصول مستقل علمی و حقوقی تبعیت کند.

نجفی‌توانا گفت: من این افتخار را داشتم که در چند همایش، سمینار و چندین پایان نامه با آن مرحوم مجالست و همکاری داشته باشم. دکتر آخوندی با وجود بالا بودن سن، خوشبختانه از فراست و تیزبینی و هوش بالایی برخوردار بود و دیدگاه های قابل توجه و دارای اعتبار علمی داشت.

رئیس کانون وکلای مرکز اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع داریم مرحوم دکتر آخوندی هیچ گاه متقاضی پروانه وکالت نبود اما همیشه مدافع استقلال وکیل و وکالت بود.

او در سخنرانی های مربوط به حق دفاع در این باره اعلام نظر می کرد و با قافله مدافعان استقلال نهاد وکالت همراهی خوبی داشت.

وی خاطرنشان کرد: قطعا دکتر آخوندی که در قالب نوشتارهای خود در گستره علوم کیفری به ویژه آیین دادرسی کیفری نقش چشم‌گیری ایفا کرد، فراموش نخواهد شد و نوشته‌های وی سال‌ها مورد مطالعه و توجه محققین و علاقمند علم حقوق خواهد بود.

نجفی‌توانا اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم دکتر آخوندی توجه به حقوق شهروندی، حقوق اساسی و حقوق بشر در نوشتارها و گفتارهای خود بود. او با استناد به قوانین کشور سعی می‌کرد ضمن تدوین حقوق شهروندی، ضمانت‌های اجرایی آن‌ها را مورد توجه قرار دهد و در عین حال با تمرکز حول محور این حقوق، دست اندر کاران امر قضا در کشور را به رعایت آن تشویق کند.

وی با بیان اینکه جامعه حقوقی کشور در سوگ آن بزرگوار غمگین است، افزود: وکلای کشور نیز خود را در غم خانواده مرحوم آخوندی و خانواده حقوقدانان شریک می دانند و برای روح آن مرحوم طلب آمرزش می‌کنند.

نجفی توانا در پایان گفت: امیدواریم سلامت رفتار مرحوم دکتر آخوندی در امر قضا و پایبندی وی به اصول شهروندی و حقوق مربوط به آن، الگویی برای حقوقدانان، قضات، وکلا و به ویژه جوانان ما باشد.

 

خبرگزاری ایسنا

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25234
  • 1243 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نجفی‌توانا: سلامت رفتار و پایبندی به حقوق شهروندی دکتر آخوندی الگو باشد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما