• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16

گزارش مراسم استقلال کانون وکلا البرز

  • کد خبر : 25225
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

برنامه با تلاوت  آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز گردید . ته ابتدا خانم دکتر داودی سالروز استقلال کانون وکلا را تبریک گفو ضمن خیر مقدم به میهمانان ، یادی از استاد فقید دکتر ناصر کاتوزیان نمودند که باعث روشنی راه وکلا بودند .  – استقلال کانون ها : رئیس کانون […]

برنامه با تلاوت  آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز گردید .

ته

ابتدا خانم دکتر داودی سالروز استقلال کانون وکلا را تبریک گفو ضمن خیر مقدم به میهمانان ، یادی از استاد فقید دکتر ناصر کاتوزیان نمودند که باعث روشنی راه وکلا بودند .

 – استقلال کانون ها :

رئیس کانون وکلای دادگستری البرز با اشاره به  استقلال کانون وکلا ، فرمودند که در مورد استقلال زیاد گفته شده و نوشته شده است  و به نحو مختصر عرض می کنم که  استقلال را برای منافع صنفی نمی خواهیم بلکه استقلال کانون ها ، بخشی از حیثت نظام قضایی  و نظام ملی است . ارزش استقلال در ابعاد مختلف قابل ذکر است اگر  مهندسی ساختار های دادرسی عادلانه را در نظر داشته باشیم  ،  استقلال وکیل از ارکان و ستون این بنا می باشد و بدون آن این بنا متزلزل خواهد شد . اگر از این دید نگاه کنیم یکی از بالهای فرشته عدالت است ، فرشته عدالت با یک بال نمی تواند به پرواز درآید و اگراز حیث احکام و مقررات نگاه کنیم استقلال وکیل رکن است جزو واجبات دادرسی نیست که اگر فراموش شد بشود آن را ترمیم کرد بلکه رکن است یعنی  اگر حتی سهواً هم  فراموش شود ، عدالت باطل است .اگر از دیدگاه بین المللی نگاه کنیم استقلال جلوه ای از حیثیت ملی ماست .

– شغل وکالت از مشاغل سخت و زیان آور است :

از نظر شغلی ، وکالت شغلی است سخت شیرین که همه راغب هستند و به آن تمایل نشان می دهند . علیرغم همه سختی ها و ناملایماتی  که دارد ، و با وجود اینکه وکلا  می توانند به مشاغل دیگر روی آورند که جاذبه های مادی بیشتری داشته باشد ، باز هم تمایل به وکالت دارند .

وکالت شغل سخت و زیان آوری است که این سختی جسمی نیست ، امااسترس ها ، فشارهای روحی ، و زحمات زیادی که این شغل دارد ، موجب فرسودگی روحی می شود  . وکلا باید از لحاظ تامین اجتماعی بیش از گذشته مورد حمایت قرار گیرند . با این حال باید بگویم  وکالت یک شغل نیست یک عشق است .

وکلا غالبا”  دارای استعداد خوبی هستند و علیرغم اینکه می توانند مشاغل دیگری که جاذبه های مادی بیشتری داشته باشند انتخاب کنند اینکه بازهم رشته حقوق را انتخاب می کنند و با شرافت کار می کنند .چیزی نیست جز حس عدالتخواهی و آرمانگرایی ، اشتباه است اگر بگوییم وکلا فقط به فکر مادیات هستند .

بر اساس همان آرمانگرایی و قانونگرایی که انگیزه وکلا می باشد در عمل وکلا از قانونمند ترین اصناف هستند . بدهی معوقه مالیاتی ندارند ، تحت نظارت ساختار انتظامی خود  می باشند و خود انتظامی کانون ها آن را به نهادی پاکیزه و منقح و قانونمدار تبدیل کرده است .

  • وکیل باید پاسخگو باشد :

انتظار دیدن هیچ لغزشی از وکیل در جامعه وجود ندارد و انتظارات جامعه از وکیل بسیار بالاست و وکیل باید پاسخگوی همه این  انتظارات باشد .

 باید مجهز به دانش روز باشد علاوه بر حقوق ، علوم مرتبط دیگر را نیز بداند . این نیاز ممکن است در بعضی مشاغل نباشد ولی وکیل باید از دانش روز عقب نباشد .

بعضی رفتارها خلاف شئونات شغلی تلقی می شود و برای وکیل محدودیت ایجاد می کند . وکلا مثل سایر مردم آزادانه نمی توانند عمل کنند و بسیاری از مباحات برای وکلا ممکن است رفتار خلاف شأن تلقی شود و این کار را برای وکیل دشوار می سازد اما همه این محدودیت ها را باید برای حفظ صلابت وکالت بپذیرد . وکلا به خاطر خود انتظامی ، بسیار مقید به قانون هستند . با این همه بعضی ناملایمات وکلا را آزار می دهد . همه اینها نشان از عشق وکیل به کارش است و وکلا جز در پی احقاق حق نیستند .

بالله به غیر از جرم عاشق بودن ای دوست              بی جرم و تقصیرم مرا بگذار و بگذر

وکلا به غیر از عاشق بودن جرمی ندارند .

  • درباره کانون البرز:

خانم دکتر داودی در ادامه افزود ؛ کانون البرز در حال حاضر ۱۷۳۰ وکیل و کارآموز دارد که ۳۰ درصد آن  خانم ها  می باشند از نظر تعداد وکلا و کارآموزان چهارمین کانون کشور می باشد . از نظر مدنی نقش خوبی در توسعه حقوقی استان  ایفا نموده است . موضوع مهمی که همیشه مورد بحث بوده  معاضدت قضایی است . معاضدت دارای استانداردها و  اصولی است سعی کرده ایم آن ها را به کار بگیریم . راه اندازی کلینیک حقوقی در کانون ، تشکیل کمیسیون آموزش همگانی برای اولین بار در یک کانون ،  و انجام کارهای خیرخواهانه در کنار معاضدت قضایی از جمله انعقاد قرارداد با کمیته امداد امام (ره) که همه کانون ها این قرارداد را دارند ، کارهایی است که در بخش معاضدت صورت می گیرد .

اجرایی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به  اطلاعات یکی از کارهای کانون البرز می باشد که سه تراز مالی را قبلا”  در اختیار وکلا قرار داده است و همچنین در همین مراسم چهارمین تراز مالی مفتوح و در اختیار همکاران البرز قرار میگیرد .

نو اندیشی یکی از سیاست های کانون بوده است و در این ارتباط  همایش آثار تصویب لایحه جامع وکالت بر توسعه ملی برگزار شد و کار بعدی ،همایش دادستان های انتظامی کانون وکلاست و کار جدیدی است و در اردیبهشت سال ۹۴ برگزار  می گردد .

دعوت از کانون وکلای آنکارا هم در راستای تقارب و همگرایی بین  کانون های  کشورهای مختلف صورت گرفت تا بتوانیم از تجربیات هم استفاده نمائیم و در نظر داریم  تفاهم نامه ای هم بین دو کانون امضاء شود.

مسئله دیگر جایگزینی آموزشهای کاربردی با کار تحقیقی برای کارآموزان برای پاسخگویی به نیازهای حرفه ای آنان است .

در ادامه پیام خیر مقدم آقای بهمن کشاورز ریاست محترم اتحادیه سراسری کانون های وکلا ، خطاب به مهمانان  و نیز تبریک سالروز استقلال کانون ها قرائت گردید.

سپس آقای هاکان جاندوران  رئیس کانون وکلای آنکارا به ایراد سخنرانی پرداخت و از حضور در جمع وکلای ایرانی  اظهار خوشحالی نموده و سلام و ادای احترام نموده و بیان داشتند که  امروز در روز استقلال کانون سعی می نماید که سخنانش مربوط به این روز باشد . در ماده یک قانون وکلا آمده است وکیل باید در دفاعیات خود آزادانه و به طور مستقیم عمل کند و دفاعیات تحت پوشش قانون می باشد اگر وکیل مستقل عمل نکند نمی تواند از موکل خود دفاع کند . البته بهتر می دانید کانونی که مستقل نباشد وکلای با استعداد هیچوقت خود را در امنیت شغلی احساس نخواهند کرد . از آنجائی که حق دفاع از جمله حقوق انسانها می باشد و وکلایی که این حق دفاع را دارند باید استقلال خود را داشته باشند که یک اصل مسلم و لاینفک کار وکلا می باشد . وکلا در حین قبول مسئولیت و چه در حین دفاع تا حصول نتیجه کار باید استقلال خود را داشته باشد .

استقلال وکلا به طرق مختلف می باشد وکلا در قبال موکلین در قبال کانون و دولت و ملت باید از استقلال کامل برخوردار باشد .

بر اساس مصوبات اتحادیه کانون بین المللی وکلا که در سال ۱۹۹۰ معیارهای اصلی آن به تأیید رسیده است وکیل بر اساس استاندارد شغل خود در قبال موکلین نباید تحت تأثیر حرف افراد موسسات دیگری باشد و باید تا آخر کار مستقل عمل نماید .

در ماده ۱۴ آئین نامه قانون وکالت  آمده است وکلا در دفاع از حقوق موکلین باید آزاد باشند وباید اصل احترام به آزادی ملت ها که از سوی جوامع بین المللی پذیرفته شده  پایبند بوده و در چارچوب تعهدات شغلی و اخلاقی بکوشد .

استقلال وکلا در نتیجه صدها سال مبارزه حقوقی به دست آمده است و لذا در این راستا وکلا کاملاً جدا از دولت و بدون وابستگی به دولت باید در کار خود مختار باشند و بتوانند انجام وظیفه نمایند .

وکلا همانطور که عرض کردم کاملاً باید مستقل باشند و این استقلال باعث می شود تا بتوانند دفاعیات خود را به نحو احسن انجام دهند و استقلال آنها نباید زیر سئوال برود و در قبال دفاع از موکلین خود از همه گونه آزادی باید بهره مند باشند .

در عین حال که وکلا در قبال دولت نباید وابستگی داشته باشند در قبال سایر مسائل نیزنباید وابستگی داشته باشند .

وکلا در هنگام دفاع از حقوق موکل نباید مورد مواخذه قرار گیرند و مصونیت دارند .

در قانون وکلا آمده است اتحادیه کانون وکلا با اشتراک با کلیه کانونها تشکیل می شود با وجود این قانون کانون وکلا می تواند مستقل از اتحادیه عمل نماید .

اگر این چنین باشد که کانون در زیر تسلط اتحادیه کانونها باشد در چنین حالتی کانونها استقلال خود را به مرور زمان از دست می دهند بدیهی است که اتحادیه بخواهد کلیه امکانات را در اختیار خود داشته باشد و بخواهد بودجه آنها را تنظیم نماید کانونها استقلال خود را از دست داده و در مضیقه قرار می گیرد .

نتیجه اینکه باید خاطرنشان نمایم که بیطرفی وکلا همیشه باید حفظ شود و هیچ وکیلی نباید در امر قضا منافع مالی خود را در اولویت قرار دهد .

همانقدر که مقوله بیطرفی قضات حائز اهمیت است استقلال وکلا در تجلی عدالت و حق مسلم عدالت از اهمیت خاصی برخوردار است .

یکی از ویژگی بارز وکلا مستقل بودن آنها است و در قبال دولت ها و ملت ها باید مستقل و بیطرف باقی بماند .

در ادامه گروه موسیقی شیدا با سرپرستی استاد هوشنگ فراهانی به اجرای برنامه پرداختند و به مناسبت حضور مهمانان کانون آنکارا دو قطعه موسیقی به زبان آذری نیز اجرا گردید .

در ادامه برنامه آقای جعفررضازاده نایب رئیس کانون وکلای البرز سخنرانی نمودند .

نایب رئیس کانون از حضور مهمانان گرانقدر و همکاران گرانمایه در این جشن تشکر نمودند و فرمودند:

اولین سال دوره هیات مدیره پایان یافته وارد دومین سال شده ایم این پرسش برای هیات مدیره وهمکاران مطرح میباشد که هیات مدیره تاچه میزانی به وعده های خود عمل کرده وانتظارات برحق همکاران را برآورده کرده است گزارش کامل عملکردیک ساله هیات مدیره درمجمع عمومی در اوایل سال آینده به سمع ونظر همکاران خواهد رسید در این فرصت بصورت مصداقی چند مورد ازاقدامات صورت گرفته را تشریح وتبیین مینمایم تا همکاران راحت تر به پاسخ صحیح ودقیق این پرسش برسند

۱-انتخاب همکاران جهت عضویت در کمیسیونها:

بانهایت دقت ازمیان همکارانی که واجد شرایط بودن وآمادگی همکاری داشتن شایسته ترین ها را انتخاب کردیم وبه منظور مشارکت حداکثری همکاران از صدور ابلاغ متعدد برای یک همکاران پرهیز کردیم

۲-علنی شدن جلسات هیات مدیره :

جلسات هیات مدیره را علنی کردیم تا همکاران باحضور درجلسات درجریان کامل مذاکرات وتصمیمات نمایندگان خودشان قرار گیرند وهمکاران بدانند هیات مدیره خود را نماینده همکاران میداند و وظایف نمایندگی را باشفافیت و اطلاع همکاران انجام میدهد

۳- کمیسیون حمایت

با استفاده از همکاران مجرب وشجاع ودلسوز کمیسیون حمایت را تشکیل دادیم کمیسیون با جدیت وتشکیل جلسات منظم آیین کار خود را تدوین و در هیات مدیره به تصویب رسیده وآماده ارایه خدمات حمایتی میباشد

۴-کمیسیون مالیاتی :

با توجه به شرایط وبرخوردهای سختگیرانه اداره دارایی با وکلا وکار آموزان کمیسیون مالیاتی متشکل از ۵نفر از همکاران کاردان و با تجربه وشجاع با جان ودل از حقوق همکاران در جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی حضور فعال دارند حمایت کامل از همکاران به عمل می اورند در همین راستا جلسه جهت هماهنگی با نمایندگان قوه قضاییه در هیات های حل اختلاف دارایی به پیشنهاد کمیسیون مالیاتی داشتیم  که بسیار مفید و حایز اهمیت بود.

۵-توسعه کانون

به توسعه کانون توجه ویژه داریم برهمین اساس پیشنهاد همکار روشنفکر و توانمندمان جناب آقای پیمان زمانی را مبنی بر دعوت از هیات مدیره پایتخت کشور دوست وهمسایه ترکیه را مورد بررسی وتصویب قرار دادیم و امروز در خدمت این عزیزان هستیم تا با تبادل دانش وتجربیات بتوانیم گامهای مثبت وارزشمندی در جهت توسعه کانون برداریم

در اینجا لازم است از زحمات خالصانه جناب آقای زمانی و همکار عزیزم جناب آقای رستمی عضو محترم هیات مدیره که عهده دار هماهنگیها و برنامه ریزی مهمانانمان بودن تشکر وقدر دانی نمایم

بیش از این مصدع نمی شوم در پایان از تمامی همکاران خصوصا پیشکسوتان بزرگوار که همواره با ارشادات و رهنمود های خویش ما را یاری کردند تشکر و قدر دانی مینمایم

همچنین ازتمامی همکاران که عهده دار کار اجرایی مراسم هستند تشکر مینمایم

خداوند یار ونگهدارتان باشد

 در انتها نماد  کانون وکلای البرز از سوی رئیس کانون به هاکان جاندوران رئیس کانون وکلای آنکارا تقدیم شد .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25225
  • 1559 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش مراسم استقلال کانون وکلا البرز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما