• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
22

گزارش مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری استان البرز

  • کد خبر : 25551
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹

صبح روز یکشنبه ۹۵/۶/۲۸ کانون وکلای دادگستری البرز میزبان آیینی نیک و سرنوشت ساز بود و طی مراسمی باشکوه ۷۱ نفر از کارآموزان وکالت کانون البرز سوگند یاد کردند و وکیلانه ردای وکالت را بر تن نمودند و رسما” به کسوت شریف وکالت نائل آمدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای البرز از محل […]

صبح روز یکشنبه ۹۵/۶/۲۸ کانون وکلای دادگستری البرز میزبان آیینی نیک و سرنوشت ساز بود و طی مراسمی باشکوه ۷۱ نفر از کارآموزان وکالت کانون البرز سوگند یاد کردند و وکیلانه ردای وکالت را بر تن نمودند و رسما” به کسوت شریف وکالت نائل آمدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای البرز از محل برگزاری ؛ در این مراسم ۷۱ نفر از پذیرفته‌شدگان اختبار سال ۹۵ کانون وکلای دادگستری البرز آمدند تا شرافتشان را وثیقه سوگند خویش قرار دهند تا به ندای درونی خویش لبیکی دوباره گویند و برای نیّت حق خواهی و عدالتجویی خود وثیقه ای ارزشمند و پایگاهی متعالی بنا نمایند تا متعاقب ادای سوگند به کسوت وکیل پایه یک دادگستری نائل آیند .

در این مراسم جعفر رضازاده ، رئیس کانون وکلای دادگستری البرز و سعید رستمی نایب رئیس کانون وکلای دادگستری البرز، همچنین بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز به ایراد سخنرانی پرداختند.
ابتدا سعید رستمی نایب رئیس کانون وکلای دادگستری البرز ضمن عرض خیر مقدم خدمت میهمانان ، ریاست محترم اتحادیه ؛ دادستان محترم مرکز استان ، معاونت محترم رییس کل دادگستری استان ، همکاران گرامی ، کاراموزان و خانواده های گرامی ایشان گفت : بسیار خوشحال و خرسندیم که شاهد یکی از بیاد ماندنی ترین روزها برای کاراموزان و خانواده های ایشان هستیم و ضمن عرض تبریک به ایشان به جهت موفقیت در دوره کاراموزی و ازمون اختبار، ارزوی موفقیت و سربلندی در مسیر خطیر و شریف وکالت را دارم .

سعید رستمی با ارائه گزارش مختصر از روند کارآموزی کارآموزان وکالت استان البرز و روند و برنامه ها و اقدامات هیات مدیره کانون البرز اظهار داشت : یکی از اهداف و برنامه های اصلی هیات مدیره دوره سوم تاکید بر امر اموزش برای کاراموزان و وکلای محترم بود که در این راستا اقدامات متعددی صورت گرفت و در خصوص ارتقائ سطح علمی همکاران گرامی وکیل بدوا هیات مدیره اقدام به تشکیل کمیسیون اموزش با حضور اساتید دانشگاه و همکارانی که دارای تحصیلات عالیه بوده اند نمود و یکی از برنامه های اصلی ایشان حضور مستمر اعضای محترم کمیسیون اموزش در طول روزهای هفته در محل کانون جهت پاسخ به نیازهای علمی همکاران و کاراموزان بود که این امر بخوبی تا به امروز اجرا شد .

نایب رئیس کانون وکلای البرز اقدام دیگر در جهت اجرای سیاست های آموزشی کانون را برگزاری کارگاههای اموزشی با هدف اشنایی همکاران با تغییرات قوانین و مباحث و نظرات علمی عنوان کرد و افزود : در خصوص اموزش کارآموزان محترم با توجه به اینکه در دوره گذشته با تشخیص و تصویب هیات مدیره دوره دوم ؛ عنوان کار تحقیقی از تکالیف کاراموزان حذف و به جای آن پنج واحد درسی گنجانده شد بود ، کاراموزان مکلف به حضور در این کلاسها خواهند بود که به صورت کاربردی برگرار می شود .

وی افزود : تغیرات گسترده در خصوص نحوه برگزاری ازمون اختبار از دیگر اقدامات بود با این توضیح که برخلاف دوره های گذشته که ازمون اختبار بصورت تک استاد برای هر درس از میان اساتید تهران برگزار می شد ؛ لیکن در این دوره اولا برای هر درس بین سه تا چهار استاد ( سیستم تعدد استاد) اعمال و انتخاب گردید ؛ ثانیا اساتید اختبار که بیش از بیست نفر بودند به جز یک استاد تماما از همکاران عضو کانون البرز انتخاب و آزمون را برگزار کردند که این امر اتفاق بسیار مهم و مبارک و موجب مباهات و افتخار کانون است که مورد استقبال جامعه وکالت کانون البرز قرار گرفت .
رستمی با بیان آسیب شناسی صورت گرفته و تجربیات قبلی در امر کارآموزی ادامه داد : کلاسهای مختلفی برای کاراموزان برگزار و در آن تاکید ویژه بر رعایت شئون وکالت و اخلاق حرفه ایی شد و نظر به اهمیت و جایگاه وکلای سرپرست در امر آموزش کاراموزان برآنیم آیین نامه شرح وظایف وکلای سرپرست را تدوین نماییم که این امر در دست تهیه می باشد .

ایشان در ادامه گفت : کارآموزان دوره اخیر که امروز شاهد مراسم تحلیف ایشان هستیم از بین ۷۳ واجد شرایط شرکت در ازمون اختبار هستند که از این تعداد ۷۱ نفر موفق به کسب حد نصاب نمره شده و امروز ردای وکالت بر تن خواهند کرد . ضمن اینکه کمیسیون کاراموزی کانون البرز نیز که در دوره اخیر شاهد تغییرات اساسی در خصوص نفرات عضو و نیز آیین کار بوده است در حال حاضر مسئولیت اداره امور ۲۰۰ نفر کاراموز را برعهده دارد و اعضای محترم کمیسیون را ترکیبی از اساتید محترم دانشگاه و همکاران با تجربه تشکیل می دهد به نحوی که کاراموزآن در طول دوره تکالیف خود را تحت نظر یکی از اعضای کمیسیون انجام می دهند .

وی در ادامه اظهار داشت : از جناب اقای افشار معاونت محترم رییس کل دادگستری و همکاران محترم قضایی که در طول دوره کاراموزی عزیزان متقبل زحمات فراوان شده اند و کلیه همکاران عزیز در کمیسیون کاراموزی و کمیسیون اموزش ، خصوصا ریاست محترم کمیسیون کاراموزی ، اساتید بزرگواری که در برگزاری ازمون هیات مدیره را یاری کردند و هیات اجرایی نهایت سپاس و قدردانی را دارم و برای همکاران عزیزی که امروز به جمع بزرگ وکلای دادگستری میپیوندند ارزوی موفقیت و سلامتی دارم .

تاکید رضازاده بر تداوم مطالعه و ارتقای دانش وکلا

به گزارش خبرنگارِ همایش پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری البرز ؛ جعفر رضازاده رئیس محترم کانون وکلای دادگستری البرز در مراسم تحلیف وکلای پذیرفته شده در آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری البرز با تاکید تداوم مطالعه و ارتقای دانش وکلای تازه راه یافته به جرگه وکالت اظهار داشت : عزیزان توجه داشته باشید اخذ پروانه پایه یک به این معنا نیست که ازنظر علمی و تجربی به بالاترین درجه رسیده اید و بعد از این نیاز به مطالعه و مشورت ندارید ؛ بلکه اتمام موفقیت آمیز کارآموزی دلالت بر احراز حداقل صلاحیت علمی و تجربی برای قبول پرونده و پذیرش موکل است ، فلذا از مطالعه و شرکت در دوره های تخصصی و آموزشی غافل نشوید و ارتباط خودتان را با وکلای سرپرست و وکلای با تجربه حفظ و گسترش دهید و با کانون و کمیسیون های کانون به ویژه کمیسیون آموزش در ارتباط باشید و از تجربیات آنان بهره مند شوید.

رضازاده با انتقاد از وضعیت نامطلوب وکیل در جامعه خاطر نشان کرد : بدون تعارف و با کمال تأسف موقعیت اجتماعی وکیل دادگستری در جامعه ما برخلاف تمام دنیا بسیار نازل است و همواره رو به افول است. متأسفانه این یک حقیقت تلخ است و بیاییم نسبت به این درد جامعه وکالت بی تفاوت نباشیم چرا که بخشی از درمان این معضل دست خودمان است و ما باید در مقام اصلاح و اعتلای شان وکالت بکوشیم سپس تلاش نماییم عوامل بیرونی هم با ما همراه شوند تا جایگاه وکلای معظم محترم شمرده شود .


لزوم تقدم منافع صنفی و جمعی بر منافع فردی وکلا

وی با اشاره به مقوله انسجام و اتحاد همکاران تاکید کرد : ما باید انسجام بیشتری داشته باشیم و یک دیگر را رقیب قلمداد نکنیم , چرا که رقابت در محکمه است و خارج از دادگاه رفیق و همراه هم هستیم و نباید از درد و مشکلات هم بی خبر بود و نسبت به صنف و کانون متبوع خود بی اعتنا باشیم . اگر وکلا منافع فردی را بر منافع صنفی ترجیح دهند و مقدم شمارند بی تردید باعث لکه دار شدن شأن وکالت و افول موقعیت اجتماعی وکلا خواهند شد و توصیه می کنم هرگز نسبت به مسائل صنفی و ارتقای جایگاه نظام صنفی وکالت کوتاهی و مسامحه نکنید و همواره منافع صنفی را بر منافع فردی ترجیح دهید ..
رئیس کانون وکلای البرز با اشاره به لزوم احراز حق در پذیرش وکالت گفت : وکلای جوان باید حقانیت موکل را برای قبول وکالت احراز کنند و وکالت را فقط وسیله ای برای ارتزاق نشمارند چرا که با توکل به خدا و ایمان به رزاقیت خداوند متعال وسوسه های مالی از ما دور خواهد شد در نتیجه در پروسه و فرآیند دادخواهی نیز تسلیم خواسته ها و توقعات فرا قانون هیچ شخصی نخواهید شد زیرا شما سرباز عدالت و مشعل نگهدار اخلاق در جامعه هستید . شما وکلای جوان باید آزادی خود را در مقابل همگان خصوصاً موکلین حفظ کنید و نباید طوری رفتار کنید که بعضی از موکلین تصور کنند با پرداخت پول و امضاء وکالتنامه کارفرمای شما خواهند بود و شما محتاج پول آنها هستید بلکه باید بدانند آنها محتاج علم و دانش و تجربه شما هستند .
رسالت وکیل استفاده از نبوغ خود جهت هدایت علمی و عملی قاضی در جریان دادرسی استدادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تبیین مختصر نقش وکیل در دادرسی عادلانه اظهار داشت : نقش وکیل در فرآیند رسیدگی بسیار مهم است و مشخصا در خصوص حضور وکیل در جریان تحقیقات مقدماتی اصل را بر مداخله وکیل می گذاریم مگر آنکه اقتضای تحقیقات محرمانه بودن آن را توجیه نماید.

حاجی رضا شاکرمی با اشاره به نقش بی بدیل وکلا در هدایت علمی و عملی قضات تاکید کرد : بی تردید قاضی هم انسان و ممکن است دچار فراموشی شود و توجها به تراکم زیاد پرونده در برهه کنونی به زوایای مختلف پرونده احاطه نداشته باشد فلذا از وکیل به عنوان رکن تشبث به دادرسی عادلانه انتظار می رود با دانش قضایی و با زبان لین و حقوقی هم در مسائل علمی و هم عملی قاضی را مساعدت نماید و تا به حکم شایسته برسد .
ایشان در ادامه اظهار داشت : اعلامیه حقوق بشر ؛ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ؛ قانون اساسی ؛ پیمان رفع تبعیض نژادی ؛ قوانین آیین دادرسی کیفری جملگی و حقوق شهروندی اشاره به نقش برجسته وکیل دارد و حال سوال اینجاست چرا وکیل آن جایگاه ویژه را ندارد ؟!! قاضی تحقیق و دستگاه قضا مقام رسیدگی و تحقیق هستند و اطراف دعوی برای دفاع از خودشون باید وکیل داشته باشند . بی تردید یک سری مسائل بیرونی و درونی دست آویز این مسائل است ولی همچنان معتقد به لزوم فرهنگ سازی هستم. درحال حاضر آنقدر که پزشک خانواده بر سر زبانها میچرخد خبری از وکیل خانواده نیست. ۳۰ درصد دعاوی استان مربوط به املاک است اما کسانی نظیر مشاورین املاک برای ما قرارداد املاک مینویسند که فاقد هر گونه تخصص حقوقی می باشند و همین جا تاکید میکنم که خوب است کانون وکلا بحث داوری را جدی بگیرد و با کمک وکلا این امر محقق می شود که خود نمونه ای از فرهنگ سازی رجوع به وکیل است . عدل و انصاف حکم می کند که حضور و نقش وکیل در جامعه نهادینه شود .

سپس آقای بهمن کشاورز ریاست محترم اسکودا در ابتدا به این مساله اشاره داشتند که کانون البرز ویژگی دارد که در میان کانون های دیگر مشخص است نزدیک به چهارسال از تاسیس آن می گذرد و کانون نوپایی است در عین حال اولین کانونی است که ریاست محترم آن برعهده یک خانم بود و تا کنون این گونه نبوده است و این نشاندهنده آن است که کانون البرز کانون پیشرویی است این مطلب را مغتنم بشمارید و ریاست محترم قبلی کانون سرکار خانم دکتر داوودی ساختار ساخته و آماده و پرداخته ای را تحویل دوستانمان دادند که الحمدلله در جهت تعالی آن دوستان فعلی ما در هیات مدیره تلاش کردند و می کنند و امیدواریم این تعالی ادامه پیدا کند.

فارغ التحصیلان بی شمار و وکلای کم کار

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران با اشاره به روند رو به رشد فارغ التحصیلان حقوق از دانشکده های سراسر کشور افزود : روزگاری است که دانشکده های حقوق ما سالی ۲۵ هزار نفر پذیرش دارند و لا جرم همین مقدار هم خروجی که مشکلاتی را برای کانون های وکلا به همراه آورد و مسئله مبتلا به کنونی بحث تعداد جذب کارآموز وکالت بود که باید بگوییم در حال حاضر با تورم شدید وکیل هستیم .

ایشان با اشاره به معیشت نا مطلوب وکلا بیان داشت : دوستان کم کار و بی کار ما بسیار زیادند به نحوی پس از چند سال از وکالت در تاسیس یک دفتر مشترک هم با مشکل مالی رو به رو هستند .

وی افزود : در جوار این قضایا بحث ثبت دفاتر و موسسات حقوقی است که وکلا نقشی در آن ندارند مشکلات متعدد را رقم زده و موجب فساد می شوند که حسب فرمایش کانون وکلای مرکز اخیرا توافقی با اداره ثبت به عمل آمده که احتیاط بیشتری شود تا هر کسی نتواند مبادرت به ثبت موسسه حقوقی نماید و وکلای جوان ما به دلیل عسر و حرج مورد استثمار واقع نشوند .

کشاورز گفت : خوشحالم کانون وکلای البرز روابط حسنه ای با تشکیلات قضایی استان و سایر مقامات قضایی علی الخصوص دادستان محترم که در خدمشون هستیم دارد و این امتیاز بسیار بزرگی است و هماهنگی و تعاطی افکار بین کانون وکلا و تشکیلات قضایی در نهایت به نفع مردم و احقاق حق خواهد بود.

دعوت وکلای جوان به فعالیت صنفی

استاد بهمن کشاورز خطاب به وکلای تازه گام نهاده به کسوت وکالت پایه یک تاکید کرد : دوره کنونی دوره ای بسیار حساس است و لایحه وکالت در کمیسون قضایی و مرکز پژوهش ها مطرح است که البته روند رسیدگی هنوز رسمیت پیدا نکرده و باید تلاش کنیم بحث استقلال و موارد مهم دیگر در این لایحه ملحوظ گردد و نتیجه ای که از این حساسیت و موضعم میخوام بگیرم این است که وظایف شما وکلا در جهت روشنگری و شرکت در انواع و اقسام حرکات صنفی و اجتماعی الان خیلی مهمتر از سابق است ؛ چرا که به ظن غالب این بار این لایحه تبدیل به قانون خواهد شد و توجه داشته باشید شما با ورود به این حرفه در موضعی قرار می گیرید که با ۵۰ هزار وکیل همراه میشوید تا وابسته به تشکیلات بسیار قوی و منسجم باشید که بی تردید از حیث اجتماعی تاثیر گذار خواهید بود و تاکید می کنم کانون های وکلا و اتحادیه موضع سیاسی نخواهند داشت .

ایشان با چند توصیه به وکلای جوان تاکید کردند : در انتخاب موکل دقت کنید و به ندای غریزه خود گوش کنید و امضای هیچ کس را گواهی نفرمایید مگر آنکه در حضور خودتان امضا نماید و لو آنکه آن شخص سرکار خانم والده گرامی باشند . هیچگاه خارج از ایران و در فرم وکالت نامه خود از کسی وکالت نگیرید و لزوما به دوایر کنسولی ایران در خارج مراجعه کنید . محتویات وکالتنامه خیلی مهم است و دقیقا آن چیزی را مرقوم کنید که قرار است انجام دهید و صورتجلسه قبول دعوی با موکل را حتما تنظیم نمایید و حتما حتما فرآیند رسیدگی را با موکل به شکل مکتوب درمیان بگذارید و تنظیم نمایید و حتی اگر برای ارائه گزارش در دسترس نبود برای وی اظهارنامه ارسال نمایید .

اجباری شدن وکالت کلید حل مشکلات دستگاه قضا

بهمن کشاورز با تاکید بر لزوم اجباری شدن وکالت خاطر نشان کردند : شنیده می شود قوه قضاییه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و اطاله دادرسی و قص علی هذه… و بارها و کرارا عرض کردیم هشتاد درصد مشکلات دستگاه قضا و حقوق مردم به طور کلی با الزامی کردن وکالت در همه مراحل و در همه مراجع قضایی حل خواهد شد.

کشاورز در این خصوص افزود : ما حاضریم به عنوان اتحادیه کانون های وکلا امضا کنیم که این مشکلات با الزامی شدن وکالت حل می شود و در این راستا قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب خرداد ۱۳۵۶ را داریم و اگر اراده و همت بر اجرای آن باشد بسیار مطلوب خواهد بود و حتی برای افرادی که جهت تامین مالی در مضیقه هستند راهکارهای قانونی و عملی نظیر اداره معاضدت کانون های وکلا و خدمات تسخیری وجود دارد و از همین جا موکدا اعلام می کنم در صورت الزامی شدن وکالت هیچ کسی به جهت تنگدستی و عسرت مالی بدون وکیل نخواهد بود و از شما همکاران جوان استدعا دارم منادی این تفکر باشید و اگر به نتیجه رسید خواهید دید این پیش بینی بنده درست خواهد بود . در پایان باز هم به شما تبریک می گویم و موفق باشید .

در فرآیند مراسم کلیپ وکیل به نمایش در آمد و پس از انجام تحلیف پذیرفته‌شدگان اولین اختبار سال ۹۵، از ۳ نفر برتر در آزمون اختبار و وکلای سرپرست ایشان تقدیر به عمل آمد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25551
  • 1643 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری استان البرز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما