• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20

گزارش کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا

  • کد خبر : 3540
  • ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

در بیست و یکمین اجلاس اسکودا در اراک ، هیات عمومی اتحادیه لزوم بازنگری و اصلاح اساسنامه و آیین کار اسکودا را تصویب کرد و کارگروهی برای انجام این امر متشکل از آقایان احسان اله  حیدری ،کامبیز زندیه ،رضا سلیمانی ،احمد سعید شیخی، جواد صالحی ، صادق هژیر و خانم هما داودی تشکیل و مقرر […]

در بیست و یکمین اجلاس اسکودا در اراک ، هیات عمومی اتحادیه لزوم بازنگری و اصلاح اساسنامه و آیین کار اسکودا را تصویب کرد و کارگروهی برای انجام این امر متشکل از آقایان احسان اله  حیدری ،کامبیز زندیه ،رضا سلیمانی ،احمد سعید شیخی، جواد صالحی ، صادق هژیر و خانم هما داودی تشکیل و مقرر شد ظرف مدت مقرر نسبت به تدوین اصلاحات و متن پیشنهادی اقدام نمایند.این کارگروه تا کنون سه جلسه تشکیل داده است و اساسنامه بازبینی شده است و در حال حاضر کارگروه مشغول بازخوانی آیین کار است.

در اجلاس اراک به همه کانونها ابلاغ شد که چنانچه نظری در مورد اساسنامه دارند تا ۲۵ آبان ماه به اتحادیه اعلام نمایند که نظراتی دریافت شده است. با این حال متن اساسنامه اولیه در اختیار همه همکاران گرامی قرار میگیرد تا چنانچه نظری داشته باشند از طریق اتحادیه به کارگروه اعلام نمایند.

     کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا

 

اساسنامه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

مقدمه :
به منظور ایجاد هماهنگی در اجرای وظایف مربوط به کانونهای وکلای دادگستری ایران و نیل به اهداف مقرر در این اساسنامه ” اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران” که دراین اساسنامه اختصاراً اسکودا نامیده می شود ، به شرح ذیل تشکیل می گردد:

ماده ۱-اسکودا موسسه ای است غیرانتفاعی دارای شخصیت حقوقی مستقل که از کانونهای وکلای دادگستری موجود دراین تاریخ به اسامی کانون وکلای دادگستری مرکز، کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، کانون وکلای دادگستری فارس کهکیلویه و بویراحمد ، کانون وکلای دادگستری اصفهان و چهارمحال بختیاری، کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، کانون وکلای دادگستری مازندران، کانون وکلای دادگستری خراسان، کانون وکلای دادگستری گیلان ، کانون وکلای دادگستری قزوین، کانون وکلای دادگستری خوزستان، کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام ، کانون وکلای دادگستری همدان، کانون وکلای دادگستری قم، کانون وکلای دادگستری کردستان ، کانون وکلای دادگستری گلستان ، کانون وکلای دادگستری اردبیل ، کانون وکلای دادگستری استان مرکزی، کانون وکلای دادگستری بوشهر، کانون وکلای دادگستری زنجان ، کانون وکلای دادگستری لرستان، کانون وکلای دادگستری کرمان، کانون وکلای دادگستری البرز و کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری تشکیل می شود.
تبصره : کانونهای وکلای دادگستری که بعد از این تاسیس گردند، با پذیرش این اساسنامه و پس از تقاضای عضویت و با تایید هیات عمومی عضو اسکودا خواهند شد.
ماده ۲ تابعیت اسکودا ایرانی و مرکز آن شهر تهران است .

اهداف :
ماده ۳-اهداف اسکودا عبارت است از ایجاد همسویی و هماهنگی کانونها د رامور ذیل :
الف – کوشش به منظور ایجاد رویه واحد در اجرای وظایف کانونهای وکلای دادگستری.
ب- تدوین ، تنقیح و پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین وکالت و سایر قوانین با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و ارائه آن به مراجع ذیصلاح.
پ – ایجاد هماهنگی بین کانونهای عضو در ارتباط با قوای سه گانه .
ت – ارتقاء سطح معلومات علمی و تجربی وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت و کوشش در همگام ساختن جامعه وکالت با دست آوردهای علمی و فناوریهای روز .
ث – بررسی و مطالعه ساختار اداری و تشکیلات اجرایی و مدیریتی کانونها و پیشنهاد روش و راه های اصلاح و بهبود کمی و کیفی آنها.
ج- ایجاد شبکه اطلاع رسانی مشترک.
چ – حمایت از حقوق فردی و جمعی وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت.
ح- ارائه طرح های لازم به منظور برقراری ارتباط با سازمانهای بین المللی وکلا و کانونهای وکلای دادگستری سایر کشورها ومجامع حقوقی بین المللی.
خ- ارائه طرح های لازم برای تحقق و تامین حقوق دفاعی شناخته شده اشخاص.
ماده ۴-سرمایه اسکودا ده میلیون ریال است که تماما و نقدا پرداخت شده است.
ارکان و تشکیلات:
ماده ۵- ارکان و تشکیلات اسکودا عبارتند از :
-هیات عمومی
-هیات رئیسه
-شورا ی اجرایی
-بازرسان

هیات عمومی :
ماده ۶-هیات عمومی مرکب از اعضای اصلی و د رغیاب آنها اعضای علی البدل هیات های مدیره کانونهای وکلای دادگستری می باشد که حداقل سالی دوبار تشکیل جلسه میدهد و در هر جلسه ، هیات عمومی زمان و مکان جلسه بعدی را مشخص می کند. دعوت به تشکیل جلسه هیات عمومی همواره از طریق ارسال دعوتنامه به کانونهای مربوطه و با ذکر دستور جلسه با امضای رییس و در غیاب رییس با امضای یکی از نواب رئیس اتحادیه و با رعایت فاصله بیست روز از تاریخ تحویل دعوتنامه به پست یا ارسال فاکس به عمل خواهد آمد.
تبصره ۱:بنا به درخواست حداقل نصف کانونهای عضو و یا اکثریت اعضاء هیات عمومی اسکودا،می توان جلسات هیات عمومی را به طور فوق العاده تشکیل داد.
تبصره ۲:در صورتی که جلسه عادی هیات عمومی تشکیل شده باشد،اکثریت موضوع تبصره ۱ می توانند تصمیم به تبدیل فوری جلسه به جلسه فوق العاده و افزودن مطلب یا مطالبی به دستور، بگیرند. انحلال اتحادیه و تغییر و اصلاح اساسنامه و سلب عضویت اعضاء در صورتی قابل طرح و بحث و اتخاذ تصمیم خواهد بود که اکثریت های لازم مذکور در ماده ۷اساسنامه حاصل باشد.
ماده ۷-جلسات هیات عمومی با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می یابد. جلسات توسط یک نفر رئیس ، دو نفر ناظر و یک منشی که از بین حاضرین با رای مخفی و اکثریت نسبی انتخاب می شوند اداره خواهد شد. اتخاذ تصمیم همواره با اکثریت مطلق آراء افراد حاضر خواهد بود مگر در مورد انتخاب هیات رئیسه اسکودا و بازرسان که در صورت عدم حصول این اکثریت در دور اول رای گیری، در دور دوم همان جلسه ، اکثریت نسبی کافی خواهد بود. در مورد انحلال اسکودا و تغییر و اصلاح اساسنامه و سلب عضویت اعضاء ، جلسات با حضور سه چهارم اعضاء تشکیل و با اکثریت چهار پنجم آراء افراد حاضر اتخاذ تصمیم می شود.
تبصره: اعمال حق رای منوط به پرداخت حق عضویت است به استثنای کانونهای جدید التاسیس که بلافاصله پس از پذیرش در اسکودا، در هیات عمومی شرکت می کنند.
ماده ۸-هر یک از اعضای اصلی هیات های مدیره کانونهای عضو در هیات عمومی یک رای و اعضای اصلی هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز دو رای دارند. درصورتی که هر یک از آنان نتوانند در جلسه هیات عمومی حاضر شوند یک نفر از اعضای علی البدل کانون متبوع فرد غایب با معرفی کانون به جای وی در هیات عمومی حضور خواهند یافت.
ماده ۹- وظایف هیات عمومی عبارت است از :
الف- تعیین خط مشی کلی و سیاست های اصلی اسکودا
ب- انتخاب هیات رئیسه و بازرسان اصلی و علی البدل اسکودا با رای مخفی برای مدت دوسال از بین کسانی که حداقل هشت سال تمام سابقه وکالت دادگستری دارند و همچنین عزل ایشان . انتخاب هیات رئیسه بیش از دو دوره متوالی ممنوع است.
پ – تعیین میزان حق عضویت اعضاء و تصویب بودجه، ترازنامه و صورت مالی اسکودا .
ت- سلب عضویت اعضا و تغییر و اصلاح اساسنامه و انحلال اسکودا.
شورای اجرایی:
ماده ۱۰-شورای اجرایی از اعضای هیات رییسه اسکودا و نمایندگان کانونهای عضو تشکیل می شود و اعضای آن عبارتند از سه نفر هیات رییسه ( رییس اسکودا و دو نفر نایب رییس اول و دوم به ترتیب تقدم آرا که هیات عمومی انتخاب می کند)، دو نفر نماینده از کانون مرکز و از هریک از سایر کانونها یک نماینده.
تبصره: با تاسیس هر کانون و پذیرش عضویت آن د راسکودا یک عضو به شورای اجرایی اضافه خواهد شد.
ماده ۱۱-مدت عضویت نمایندگان کانونها در شورای اجرایی دو سال است.
ماده ۱۲-اعضای شورای اجرایی باید حداقل دارای ۸ سال سابقه وکالت پایه یک یا ۴ سال وکالت و ۴ سال قضاوت باشند.
ماده ۱۳-در صورت استعفا یا عزل یا انعزال یا فوت نمایندگان کانونها درشورای اجرایی ، کانون مربوط نسبت به انتخاب عضو جدید و معرفی وی برای بقیه مدت اقدام خواهد کرد.
ماده ۱۴-عضویت و شرکت در جلسات شورای اجرایی قابل تفویض به غیر نیست مگر به رئیس کانون متبوع عضو شورای اجرائی. سه بار غیبت متوالی یا پنج بار غیبت متناوب در جلسات شورای اجرایی باعث انعزال عضو غایب خواهد شد.
ماده ۱۵-جلسات شورای اجرایی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و توسط رییس و در غیاب وی یکی از نواب رییس افتتاح و اداره خواهد شد. اتخاذ تصمیم در شورا با اکثریت آرا بوده و در صورت تساوی آراء ، رای عده ای که رییس جلسه جزء آنهاست معتبر خواهد بود.
ماده ۱۶-جلسات شورای اجرایی به درخواست رییس اسکودا یا نصف اعضای شورای اجرایی با ارسال دعوتنامه کتبی از طریق فکس ویا پست الکترونیکی با رعایت فاصله ده روز تشکیل خواهد شد و نسبت به کلیه امور اسکودا، به جز موضوعاتی که صرفاً در صلاحیت هیات عمومی است اتخاذ تصمیم خواهد کرد.
ماده ۱۷- چنانچه هیات عمومی در مواعد مقرر تشکیل نشود، شورای اجرایی به انجام وظایف خود طبق اساسنامه ادامه خواهد داد.
ماده ۱۸ تنظیم و تصویب آیین نامه های اجرائی، مالی و تشکیلاتی مربوط به اسکودا و همچنین پیشنهاد دستور کار هیات عمومی بعهده شورای اجرایی است.
ماده ۱۹-رییس اسکودا ، که رئیس شورای اجرایی نیز هست، نماینده قانونی اسکودا بوده و مجری مصوبات هیات عمومی و تصمیمات شورای اجرایی است.
ماده ۲۰-اسناد مالی و تعهد آور اسکودا با امضاء رئیس و در غیاب وی با امضاء یکی از نواب رئیس همراه با مهر اسکودا معتبر خواهد بود.
ماده ۲۱-خزانه دار به پیشنهاد رئیس اسکودا و تصویب اکثریت شورای اجرائی تعیین می شود.
ماده ۲۲-رئیس اسکودا و نواب رئیس و نمایندگان کانونها در شورای اجرائی و بازرسان می توانند از خارج هیات عمومی و هیات های مدیره کانونها انتخاب شوند.
ماده ۲۳-در صورت استعفا یا عزل یا فوت هر یک از اعضای هیات رئیسه اسکودا، هیات عمومی در اولین همایش یا جلسه فوق العاده نسبت به انتخاب عضو جدید برای باقی مانده دوره اقدام خواهد کرد.

سال مالی و امور مالی:
ماده ۲۴-سال مالی اسکودا از اول آبان ماه تا پایان مهر ماه سال بعد خواهد بود.
ماده ۲۵-منابع مالی اسکودا عبارت اند از :
-حق عضویت سالانه هر یک از کانونهای وکلا طبق مصوبه هیات عمومی اسکودا.
-هدایا و کمک های مالی مستمر و یا ادواری همکاران و کانونها.
– درآمدهای حاصل از فروش مجلات و نشریات و شهریه کلاس های آموزشی.
– درآمدهای اتفاقی اسکودا.
تبصره ۱-اعضای اسکودا حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود عملکرد یا سرمایه را ندارند.
تبصره ۲-انجام هر گونه معامله توسط هیات رییسه و بازرسان و اعضای شورای اجرایی با اسکودا ممنوع است .
تبصره ۳-در صورت انحلال قهری اسکودا کمیته ای مرکب از روسای کانونهای عضو در مورد اموال اسکودا تصمیم گیری خواهد کرد. در صورت اخراج اعضا از اسکودا هیچ سهمی از اموال اسکودا به عضو اخراج شده تعلق نخواهد داشت.
تبصره ۴-در صورت انحلال اختیاری، هیات عمومی در مورد نحوه تصفیه و اموال تصمیم خواهد گرفت

بازرس:
ماده ۲۶-وظایف بازرس اسکودا عبارت است از :
الف- اظهار نظر درباره صحت و درستی دارایی اسکودا و صورت حساب دروه عملکرد شورای اجرایی.
ب- اظهار نظر در خصوص صحت مطالب و اطلاعاتی که از طرف شورای اجرایی د ر اختیار هیات عمومی گذاشته می شود.
ت- نظارت و اظهار نظر در خصوص نحوه اجرای مصوبات هیات عمومی و شورا ی اجرایی د راسکودا.
پ – حضور در جلسات شورای اجرایی و هیات عمومی بدون داشتن حق رای.
ماده ۲۷-بازرس برای انجام وظایف خود مجاز خواهد بود هر گونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و اطلاعات مربوط به اسکودا را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و حسب مورد نتیجه رسیدگی را د راظهارنظر خود منعکس نماید.
ماده ۲۸-این اساسنامه مشتمل بر بیست و هشت ماده و نه تبصره د ر تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۸ د ر اصفهان به تصویب هیات عمومی اسکودا رسید و جایگزین اساسنامه قبلی گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=3540
  • 1428 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش کارگروه اصلاح اساسنامه اسکودا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما